Niet alle buitenbeentjes worden gepest. Hoe kan dat nou?

Foto: http://www.schoolenveiligheid.nl

 

De scholen zijn weer begonnen, alle leuke vriendjes en vriendinnetjes zijn er weer, maar ook de kinderen die pesten. Of gepest worden. Soms ben je een buitenbeentje, maar lokt dat toch geen verbale negatieve reactie op. Tegenwoordig heeft het digitale  pesten een hoge vlucht genomen en dan heb je het meer over de scholen van voortgezet onderwijs.

Pesten staat hoog op de agenda van scholen en politiek. Ernstige incidenten gerelateerd aan pesten zorgen ervoor dat steeds vaker de vraag gesteld wordt hoe het kan dat er op een school structureel gepest werd zonder dat daar actie op volgde.Gesprekken over pesten worden fundamenteler en gaan over de vraag welke plek het voorkomen en tegengaan van pesten heeft binnen de pedagogische taak van de school.

Veel scholen doen wel iets aan het tegengaan van pesten in de vorm van voorlichtingslessen, ouderavonden, methodes of programma’s. Het is desondanks een grote opgave om in en rond de lessen aandacht te hebben voor het welzijn en de ontwikkeling van individuele (zorg)leerlingen, voor het groepsproces, voor het contact met ouders en bovendien voor het contact met collega’s.

Pesten gebeurt tegelijk in de meeste gevallen buiten het zicht van de leerkracht en gedrag is veelal niet eenduidig. De ongrijpbaarheid van het fenomeen maakt de aanpak des te moeilijker.

Op deze thema-pagina vindt u informatie en advies over pesten op school. U krijgt uitleg van de definities, informatie over het onderscheid tussen de verschillende belanghebbenden en hun verantwoordelijkheden en over de geldende juridische kaders.

Lees verder bij :

http://www.schoolenveiligheid.nl/thema/pesten/

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen