Bereikbaar zijn is een van de belangrijkste elementen van een organisatie. Iemand die moeilijk te bereiken is, riskeert klanten mis te lopen of kwijt te raken. Bereikbaar zijn houdt echter meer in dan alleen maar snel een telefoontje kunnen beantwoorden. Bereikbaar zijn houdt ook in dat je website altijd werkt, dat je je klanten de mogelijkheid biedt om altijd te kunnen pinnen, etc. Wil je weten hoe je zorgt dat je altijd bereikbaar bent als organisatie? In dit artikel laten we je de mogelijkheden zien. Je zult zien dat wanneer je je bereikbaarheid goed geregeld hebt, je je bedrijf een mooie boost kunt geven.
Heb je als bedrijf een kantoor, dan heb je daar ook vaak een vaste telefoonverbinding. Vroeger was dit veel gunstiger dan een mobiele lijn, maar die tijden liggen ver achter ons. Tegenwoordig is de vaste lijn eerder een belemmering dan een luxe. Je moet namelijk op locatie zijn om de telefoontjes te beantwoorden. Je kunt echter een vast nummer op mobiel ontvangen wanneer je dit goed instelt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor bellen via VOIP. Je belt dan via het internet. Het voordeel van een VOIP-verbinding is dat je een vast nummer hebt, maar dat je met dit nummer overal gebeld kunt worden en kunt bellen. Dat geeft je als ondernemer een enorme bewegingsvrijheid. Je klanten merken niet dat je niet op kantoor bent, terwijl ze wel merken dat je bereikbaarheid heel goed is. Reken maar dat dit een goede indruk maakt en dat dit een positieve uitwerking op je omzet kan hebben.
Altijd bereikbaar zijn voor je klanten kan ook betekenen dat je voortdurend klanten te woord moet staan waardoor je niet meer aan je werk toekomt. Je kunt er daarom ook voor kiezen om je klant contact diensten uit te besteden. Het voordeel van outsourcen is dat je zelf geen werk meer hebt van dit onderdeel zonder dat je bang hoeft te zijn dat dit ten koste gaat van de dienstverlening zelf. Goed klantcontact is namelijk essentieel voor je bedrijf en dus is het belangrijk om een partner te kiezen die dit goed begrijpt. Kies daarom niet altijd voor de voordeligste, maar let vooral op de ervaringen van bedrijven die al met deze partner samenwerken. Kies altijd voor een bedrijf met veel ervaring, je zult zien dat je hier iets meer voor betaalt, maar dat je deze kosten terugverdient omdat je je klanten tevreden houdt.
Internet kan soms uitvallen en dat kan problemen veroorzaken voor een organisatie. Zorg er daarom voor dat je een back-up hebt. Valt je reguliere internet (even) uit, dan wordt het mobiele internet gelijk ingeschakeld. Dat is essentieel voor bijvoorbeeld pinapparaten. Kunnen klanten niet betalen, dan loop je veel omzet mis en dat wil je niet. Informeer naar je provider hoe je deze back-up het beste kunt regelen.