Budgetplant wil de Lidl in de tuinbranche zijn

Het is een ondernemer die gaat voor duidelijkheid. Rob Jacobs (55) investeert stevig in zijn snel groeiende online tak, in zijn farm-restaurant, en zijn A-kwaliteit planten mét MPS-certificaat die hij direct bij zijn kwekers haalt.

Een plantenspecialist met basismaterialen voor de tuin en een uitgebreid aanbod in buitenpotterie, zo zou je Budgetplant kunnen typeren. ‘Een goede omzet behaal je net zo goed met hoge volumes, een hoge omloop en lagere marges; het verdienmodel van een discounter.’

Het kassencomplex net buiten Venlo, vlakbij de Duitse grens, heeft enorm veel ruimte eromheen, ook om te parkeren. Een grote plus van deze plek. Nieuwbouw komt er vooralsnog niet, het zou de plantenprijzen ook alleen maar opdrijven.

Nieuwe huisstijl

In Maart is de nieuwe naam en huisstijl gelanceerd. Jacobs Budgetplant werd kortweg Budgetplant. ‘Met deze naam worden we meer een merk; we moeten mee in de vaart der volkeren. Ook wilden we een andere basiskleur in de winkel en online. In de regio weet iedereen nu wel dat ze voor goedkope planten hier moeten zijn.’ Weg dus met het oude tomaatrood en appeltjesgroen, beide met een duidelijke signaalfunctie. Met de nieuwe huisstijl wordt ook de nieuwe website gelanceerd. Die wordt vooral heel gebruiksvriendelijk, ook bedoeld voor de klant met weinig plantenkennis. ‘De klant van nu wil bij de hand worden genomen bij het maken van keuzes. De site trekt inmiddels, naast Nederland, klanten uit Zwitserland, Denemarken – dat gaat verrassend goed – Duitsland en België.’

‘We bieden basisplanten: hagen, bodembedekkers, bomen, klimplanten en grassen. De massa zit in de aanleghandel. Traditioneel zoeken klanten daar als eerste op. De klant oriënteert zich online. Daar willen wij antwoord op geven: via internet vind je hier de goede prijs, én op voorraad, én vers van de kweker.’

Green Barn

Een andere stevige poot is Green Barn; het restaurant gebouwd in een farmstijl. Een pittige investering, drie jaar geleden, met een verbouwing die een paar maanden duurde. De menukaart is uitgebreid: auberginetaart, verse soepen en salades; kabeljauw, schnitzel en steak. Maar ook carnavalsontbijtjes, en Limburgse vlaaien. ‘Mensen rijden soms meer dan een uur, dan willen ze ook een echte maaltijd. Dat is in Duitsland sowieso wel gebruikelijker in een tuincentrum. Daar kun je doorgaans echt goed eten.’

Fun, Food & Farm

De ondertitel van het restaurant is Fun, Food & Farm. Want op het buitenterrein, met uitgebreid terras, met wel 80 zitplekken, is vermaak voor de kinderen te vinden: speeltoestellen op een valvrije ondergrond, en een selectie van boerderijdieren. Geitjes, kippen, varkens die met hun snuit in de modder graven; kinderen hangen over het hek, een moeder aait voorzichtig het flinke varken. Het boerenbuitenleven.

De Barn staat los van het merk Budgetplant, en heeft ook een eigen ingang en website.


www.budgetplant.nl

www.greenbarn.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen