Fraaie dertigste plaats voor Henk Vossen in enerverende Rally van Monte Carlo

Foto: ©Erik op ’t Land.

De 86e editie van de WK Rally van Monte Carlo was weer van een ouderwets gehalte, met wegen bedekt met sneeuw en plakken ijs op onverwachte plaatsen. Verschillende coureurs van naam en faam raakten van de baan en daardoor was het des te mooier dat de Limburgse rallycrack Henk Vossen en zijn navigator Radboud van Hoek zich op een fraaie dertigste plaats klasseerden.

Op het finishpodium in Monaco stond Henk Vossen naast zijn auto te glunderen. “Geweldig,” blikte hij terug. “Dit was van alle negen keren de moeilijkste ‘Monte’ en uitgerekend dit keer finishen we het hoogst van al die keren. Het is een geweldig resultaat van het hele team, dat keihard heeft gewerkt om de auto steeds optimaal aan de start te brengen. Daarnaast heeft de Ford Fiesta ruim vijftienhonderd kilometer geen klap verkeerd gegeven. Onvoorstelbaar hoe robuust die auto in elkaar zit. We hebben alleen maar benzine moeten bijvullen en banden moeten wisselen. En links en rechts wat poetswerk.” Als het mechaniek perfect functioneert kan de bestuurder zich maximaal op het rijden concentreren. En dat wierp zijn vruchten af. “Ik heb Henk de hele rally op niet een foutje kunnen betrappen. Hij reed heel consequent en ook echt snel,” loofde Radboud van Hoek. “En onze samenwerking verliep ook gesmeerd,” kaatste Henk Vossen terug.
De wegen lager er op de eerste serieuze wedstrijddag verleidelijk bij. Een zonnetje had de sneeuw doen smelten waardoor veel coureurs voor profielloze ‘slick banden’ kozen. Niet de ideale keuze , zodat Vossen direct op sneeuwbanden overschakelde. “Her en der lagen er flinke plakken spekglad ijs. Daar zag je de sporen van onze voorgangers alle kanten op schieten. Er gleden toen best wat rijders van de weg. Ik moest regelmatig even van het gas om de situatie te beoordelen alvorens vol te kunnen gaan.” Op de tweede dag was dat probleem veel minder want het had ’s nachts flink gesneeuwd, waardoor alle klassementsproeven mooi wit en daarmee ook voorspelbaarder waren. En dat zou zo tot het eind van de rally blijven. Het talloze publiek werd getrakteerd op fraai driftende bolides, waarbij ook Henk Vossen zich niet onbetuigd liet. “Als de Ford gaat glijden is het verbazingwekkend hoe makkelijk die slip onder controle te houden is. Dat geeft veel vertrouwen.” Hoeveel bleek wel op de veertiende klassementsproef – de klassieker over de beroemde Col de Turini – waar de 72-jarige rallynestor een 19e tijd algemeen noteerde, vlak achter een grote groep professionele fabrieksrijders die met elkaar om het wereldkampioenschap strijden. “Zolang ik dat soort tijden nog weet te realiseren zul je mij nog lang niet zien afhaken”.
Op 28 april komt het Helichem Rallyteam weer in actie, dan tijdens de Rally van Wallonië, de openingsronde van de Eurol R5 Rally Challenge.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen