Aanstelling klachtencommissie en vertrouwenspersoon VenloSupport

Foto: Vertrouwenspersoon Therese Beurskens. 

Klachtencommissie VenloSupport en nieuwe vertrouwenspersoon voor vrijwilligersorganisaties van start.

Op 22 augustus heeft het bestuur van VenloSupport de aanstellingsbrieven van de leden van de Venlose Klachtencommissie en de nieuwe vertrouwenspersoon ondertekend. Daarmee is de commissie en de nieuwe vertrouwenspersoon geïnstalleerd en voltallig.

De commissie gaat bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening van de aangesloten verenigingen, stichtingen of instellingen. Ze beoogt dit door middel van een toegankelijke, volledig onafhankelijke en transparant georganiseerde klachtbehandeling. Enerzijds dient dit om begrip voor de rechtvaardige (beleids-) keuzes van de verenigingen, stichtingen of instellingen bij de klagende te vergroten. Anderzijds dient het waar nodig en van toepassing ter genoegdoening

Drempel verlaagt voor melding ongewenst gedrag
Door het installeren van een vertrouwenspersoon en de klachtencommissie verlaagt VenloSupport de drempel voor vrijwilligers en deelnemers om ongewenst gedrag te melden. Een vertrouwenspersoon moet in eerste instantie vooral een luisterend oor bieden. Vrijwilligers en deelnemers kunnen te maken krijgen met ongewenst gedrag door collega’s, bestuurders of externe personen en kunnen dit bespreken met de vertrouwenspersoon in hun eigen organisatie of. Als de organisatie verbonden is aan VenloSupport, kan men ook terecht bij de onafhankelijke vertrouwenspersoon. Organisaties die niet verbonden zijn aan VenloSupport mogen hier ook een beroep op doen. Zo zijn vrijwilligers die worstelen met psychische problemen of met bijvoorbeeld werkdruk ook welkom bij onze vertrouwenspersoon. Ze kunnen hier vragen om advies, maar belangrijker is dat ze in eerste instantie gehoord worden. Op die manier signaleert de vertrouwenspersoon problemen die anders niet boven water komen. Op de vertrouwenspersoon van VenloSupport kan bijvoorbeeld een beroep worden gedaan in geval van ongewenste omgangsvormen, zoals agressie en geweld,
discriminatie, pesten en (seksuele) intimidatie. Integriteitskwesties, zoals diefstal, corruptie, fraude, belangenverstrengeling en misbruik van bevoegdheden of positie. Vrijwilligers en/of deelnemers die te maken hebben met dit soort problemen, lopen risico hierdoor psychische klachten te ontwikkelen. Vrijwilligers/deelnemers worden er onzeker door en weten vaak niet met wie ze hierover kunnen praten. Zeker als leidinggevenden erbij betrokken zijn, en er sprake is van machtsmisbruik kan de vrijwilliger zich in het nauw gedreven voelen. Ook pestgedrag, dat vaak plaatsvindt in groepsverband, isoleert het slachtoffer, waardoor deze niet weet waar hij steun kan vinden.

Vertrouwenspersoon
Thérèse Beurskens heeft haar functie als vertrouwenspersoon overgenomen van Leo Heldens. Over haar nieuwe functie zegt ze zelf: “De ervaring leert dat ‘luisteren’ een groot goed is. Niet alleen wat iemand zegt, maar ook wat niet wordt gezegd. Er oprecht en onbevooroordeeld voor iemand zijn, aandacht, interesse en de tijd nemen zijn de absolute kern ingrediënten van een goed gesprek. Het biedt de mogelijkheid om te begrijpen, in te leven en elkaars of andermans perspectief te (leren) zien.” Naast haar functie als vertrouwenspersoon voor Venlo Support is Thérèse werkzaam als Adviseur Mens & Ontwikkeling en Arbeidsjuriste voor Stichting Kinderopvang Humankind.

Klachtencommissie
Jozanne van der Velden, werkzaam als senior juridisch (bestuurs-)adviseur voor verschillende gemeenten. In die hoedanigheid adviseert zij breed over verschillende vraagstukken, coördineert lastige en gevoelige dossiers, zorgt dat de organisatie juridisch in control is en traint en begeleidt collega’s op juridisch vlak.

Ilse Coppers, was als zelfstandig ondernemer eigenaar van haar eigen advocatenkantoor. Nu bezigt ze coaching, training, zelfontwikkeling en verandermanagement. Ilse geeft ook les aan de faculteit rechten Universiteit Maastricht.

Leo Heldens, gaf zijn functie als vertrouwenspersoon voor VenloSupport door aan Thérèse Beurskens en is nu lid van de klachtencommissie. Ooit begonnen in de psychiatrie, gehandicapte zorg en kinderbescherming. Was van 2001 tot 2013 directeur van het HALT bureau in Noord en Midden Limburg. Was Gastdocent bij de Hogeschool Arnhem/Nijmegen en actief als BOR coördinator bij Humanitas (BOR begeleide omgangsregeling). Op het gebied van communicatie is hij actief als mediator, met als specialisaties arbeidsconflicten, onderwijs, zorg, overheid en echtscheidingen.

Astrid Kweens, was na werkzaam te zijn geweest als jurist voor FNV en voordien als behandelaar bij de Sociale Verzekeringsbank, al eerder als vrijwilliger in Venlo actief als juridisch adviseur. Binnen de commissie heeft Astrid de taak als secretaris op zich
genomen.

Veel vrijwilligersorganisaties hebben geen Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon en klachtencommissie zijn er voor álle organisaties in de gemeente Venlo: sport, cultuur, welzijn of anderszins. Voor meer uitleg over de werkwijze en hoe gebruik te maken van deze voorziening neem contact op met ons secretariaat. https://www.platformvrijwilligers.nl

Op de foto: Vertrouwenspersoon Therese Beurskens. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen