In de eerste acht maanden van het jaar zijn er in Limburg al bijna 142.000 te hard rijdende bestuurders geflitst. De meest effectieve flitspaal staat in Leudal. De flitser langs de N280 heeft in 2024 al ruim 9.700 boetes uitgeschreven. Ook in Venlo en Maastricht kun je beter niet te hard rijden, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van het CJIB. “Sinds november 2022 zet het OM flexibele flitsers in tegen snelrijden. Deze strategisch geplaatste palen wisselen regelmatig van locatie, waardoor het voor bestuurders lastig is om te voorspellen waar ze zich bevinden. Dit maakt flexflitsers een stuk effectiever dan vaste flitspalen: per locatie leggen ze gemiddeld twee keer zoveel snelheidsovertreders vast”, zegt autoexpert Menno Dijcks van Independer uit.
Meest effectieve flitspalen van LimburgDe vaste flitspaal langs de Rijksweg in Leudal blijkt dit jaar het meest effectief. Van januari tot en met augustus heeft deze flitser ruim 9.700
snelheidsboetes opgeleverd. Ook op het kruispunt van de Weselseweg en de Nieuw Goltenweg in Venlo worden veel mensen beboet voor snelrijden. De top 10 meest actieve flitspalen in Groningen is als volgt:
- Leudal, N280 Rijksweg: 9.743 boetes
- Venlo, Weselseweg kruising Nieuw-Goltenweg: 9.509 boetes
- Maastricht, Meerssenerweg: 7.474 boetes
- Heerlen, N281 Provinciale weg: 7.393 boetes
- Venlo, Klagenfurtlaan t.h.v. lichtmast 2241: 7.019 boetes
- Bergen, N271 Knikkerdorp: 6.291 boetes
- Beek, Stationsstraat: 6.291 boetes
- Sittard-Geleen, Doctor Nolenslaan: 6.065 boetes
- Heerlen, Heerenweg: 5.237 boetes
- Sittard-Geleen, Frans Erenslaan: 4.197 boetes
Hier rijden de grootste wegpiraten
Weggebruikers die vorig jaar in Limburg zijn geflitst, reden gemiddeld 8,1 kilometer per uur te hard. Dit ligt bijna net zo hoog als de landelijke gemiddelde snelheidsoverschrijding van 8,2 kilometer per uur.
Wel zijn er grote gemeentelijke uitschieters. Zo gaat het in Beesel zelfs om een gemiddelde snelheidsovertreding van 29,9 kilometer per uur. Ook in Mook en Middelaar en Simpelveld rijden de beboete bestuurders veel harder dan gemiddeld: respectievelijk gemiddeld 22,4 en 15 km per uur te snel.
“Als je 30 kilometer of meer te hard rijdt, dan wordt dat gezien als een zware verkeersovertreding. Je bouwt dan een strafrechtelijk verleden op dat je bij de verzekeraar moet melden. Ook kan een verzekeraar je bij de aanvraag van een nieuwe polis weigeren of een hogere premie in rekening brengen. Als je een strafrechterlijk verleden hebt achtergehouden en de verzekeraar komt erachter. Dan kan die de verzekering zelfs stopzetten”, aldus Menno Dijcks expert autoverzekeringen bij Independer.