De A2-tunnel in Maastricht, twee duurzame energiecentrales in Maastricht en Venlo, projecten bij multinationals als DSM. Technisch dienstverlener Imtech is overal in Limburg te vinden. Als het bedrijf omvalt, gaat dat dan ook pijn doen in deze provincie.Met name DSM gaat rake klappen krijgen.
Zo is Imtech betrokken bij het ontwerp van de technische verkeersinstallaties van de A2- tunnel in Maastricht. Drie jaar geleden won de firma in 2012 daarnaast de aanbesteding voor de bouw van twee duurzame energiecentrales in opdracht van de provincie Limburg.
Het is dus logisch dat tunnelbouwer Avenue2 en het provinciaal bestuur sinds deze week in de hoogste staat van paraatheid verkeren. Avenue2 laat onderzoeken wat de gevolgen van het dreigende bankroet van Imtech voor de verdere afbouw van de tunnel zijn. En gedeputeerde Daan Prevoo (SP, Energie) heeft zijn vakantie onderbroken in verband met het dreigende echec van Imtech. De provincie heeft drie jaar geleden 7,5 miljoen euro toegezegd aan Imtech voor de bouw van duurzame energiecentrales in Venlo en Maastricht. 40 procent van die subsidie, ruim drie miljoen euro, is als voorschot aan Imtech uitbetaald. De vraag is of de provincie dat geld nog terugkrijgt als Imtech failliet gaat.
Tot de bouw van die twee duurzame centrales werd vijf jaar al geleden besloten op initiatief van toenmalig gedeputeerde Bert Kersten (PvdA). Deze wilde op die manier de provincie snel een stuk schoner, duurzamer en energiezuiniger maken.
De twee energieparken, bestaande uit windmolens, zonnepanelen en biomassa, zouden 140 miljoen euro gaan kosten en stroom leveren aan 63.000 gezinnen. Het plan in Venlo bleek al niet haalbaar.
In Maastricht stuitte Imtech op hardnekkige weerstand van omwonenden. De plannen haalden het niet in de gemeenteraad, waarna de vaart er voorgoed uit leek.
Teleurgesteld
Recent ging Prevoo daarom met Imtech om de tafel zitten. Dat was nog voordat de problemen bij de technisch dienstverlener naar buiten kwamen. Imtech beloofde bij die gelegenheid de plannen voortvarend aan te pakken.Wat die toezegging nu nog waard is, kon Prevoo gisteren niet zeggen. Hij toonde zich teleurgesteld en strijdbaar tegelijk. Strijdbaar omdat het om gemeenschapsgeld gaat. Elke euro dient verantwoord te kunnen worden. Als Imtech niet levert, moet dat voorschot tot op de laatste euro worden terugbetaald, zegt hij.
Vertrouwen
Maar Prevoo is ook teleurgesteld, omdat het pas herstelde vertrouwen weer een deuk opgelopen heeft. Hij voelt zich als het ware in zijn hemd gezet. Bij een mogelijk faillissement is het bovendien nog maar de vraag of de provincie die betaalde voorschotten aan Imtech ooit terugziet. Vandaar dat hij hoopt op een doorstart van de gezonde onderdelen, waaronder die in Nederland. In dat geval bestaat de kans dat de centrale in Maastricht er toch komt of dat de provincie het voorschot met succes kan terugeisen.
Maar het idee dat dit mogelijk hopen tegen beter weten in is, geeft de gedeputeerde toch het ongemakkelijke gevoel dat de provincie zich te lang aan een lijntje heeft laten houden door Imtech. Met mogelijk een bizar hoog prijskaartje van ruim drie miljoen euro als gevolg. De duurzame droom eindigt dan in een nachtmerrie.
Afloop
FNV-vakbondsbestuurder Maria Sigmond is evenmin gerust op een goede afloop. Zij vreest voor het voortbestaan van de Limburgse tak van Imtech, goed voor zevenhonderd banen. Die vrees wordt niet alleen ingegeven door de fraudeverhalen. Net als ieder ander bedrijf dat actief is in de bouw, heeft Imtech het sinds 2009 heel erg moeilijk.
De gevolgen van de economische crisis had Imtech wellicht kunnen oplossen met een goede reorganisatie, denkt Sigmond. Er werd wel gereorganiseerd, maar de vakbond hoorde van de leden dat die tot chaos leidde. Medewerkers uit Kerkrade moeten in Heerenveen gaan werken.