Subsidie e-truck vanaf 28 januari aan te vragen

26 jan , 14:59 Gemeente
elektrische scania vrachtwagen laadt op
© Persfoto gemeente Venlo.

Vanaf 28 januari kunt u weer een AanZET-subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een nieuwe emissieloze vrachtauto. Eerdere jaren was de interesse in de subsidie zo groot, dat de subsidiepot al na één of twee dagen leeg was. Bereid u daarom nu alvast voor.

Een emissieloze vrachtauto aanschaffen kan slim zijn als u geregeld met een vrachtauto in het centrum van Venlo komt. Dit centrum krijgt namelijk een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2027. 

Dankzij de regeling AanZET kunt u subsidie aanvragen voor de aanschaf of financial-lease van een nieuwe e-truck. Ook voor operational lease zijn binnen AanZET mogelijkheden. Hiervoor kunt u het beste informatie opvragen bij uw leasemaatschappij. U kunt per dag voor één elektrische vrachtauto subsidie aanvragen. Elke dag wordt beoordeeld of er nog subsidiebudget overblijft voor de volgende dag. RVO behandelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum. Het tijdstip van indienen maakt niet uit. 

Wijzigingen AanZET 2025

Er zijn enkele wijzigingen voor AanZET 2025, vergeleken met AanZET 2024:

  • Ook voor een voertuig met een waterstofverbrandingsmotor (H2ICE) kunt u subsidie aanvragen.
  • Vrachtauto’s van 4.250 tot 10.000 kilogram komen niet meer in aanmerking voor subsidie. Emissieloze vrachtauto’s in deze gewichtsklasse zijn in prijs al vergelijkbaar met dieselvrachtauto’s in deze gewichtsklasse. Subsidie op basis van meerkosten is daarom niet meer mogelijk. 
  • De maximale bedragen voor N2-voertuigen (vanaf 10.000 kg tot 12.000 kg) zijn verhoogd.
  • De subsidiepercentages en maximale bedragen voor N3-voertuigen tot en met 18.000 kg zijn op dezelfde hoogte gebracht als de overige N3-voertuigen.
  • Het voorschotpercentage is 70% (dit was 90%)
  • De termijn om het vaststellingsverzoek in te dienen is 12 maanden (dit was 15 maanden). Daarbij geldt nog een mogelijkheid om 12 maanden uitstel te krijgen voor het indienen van het vaststellingsverzoek.
  • AanZET combineren met MIA is niet meer mogelijk.
  • AanZET combineren met SSEB of SWIM is niet mogelijk.
  • AanZET mag je wel combineren met EIA. Daarom kan het lonen om ook EIA op bepaalde onderdelen aan te vragen.  

Subsidiebedragen per vrachtwagen en type organisatie

Het beschikbare budget is € 35,3 miljoen. Op 30 september 2025 volgt opnieuw een openstelling met een budget van € 30 miljoen. Het subsidiebedrag is afhankelijk van de voertuigcategorie en het type onderneming en is maximaal € 115.200. In onderstaand schema ziet u het maximale subsidiebedrag en percentage per voertuigcategorie en type onderneming in 2025: 

 Grote onderneming Middelgrote onderneming Kleine onderneming + non-profitinstelling 
VoertuigcategorieSubsidiepercentageMaximaal subsidiebedragSubsidiepercentageMaximaal subsidiebedragSubsidiepercentageMaximaal subsidiebedrag
N2-bakwagenchassis vanaf 10.000 kilo6,1%€ 15.20012%€ 29.90014,8%€ 36.900
N3-bakwagen11,1%€ 43.90021%€ 83.20029%€ 115.200
N3-trekker11,1%€ 43.90021%€ 83.20029%€ 115.200

Zo bereidt u zich alvast voor

Heeft u interesse in de subsidie, bereidt u zich dan nu alvast voor. 

  • Zo heeft u een niet-definitieve koop- of leaseovereenkomst nodig. In de voorlopige overeenkomst kunt u een clausule laten opnemen, bijvoorbeeld: ‘order is definitief na toekenning AanZET’. Mocht uw bedrijf geen subsidie krijgen, dan kunt u dankzij deze clausule de overeenkomst annuleren. 
  • Ook heeft u e-herkenning van minimaal niveau 2+ nodig om de subsidieaanvraag te kunnen doen. E-herkenning is een veilig inlogmiddel waar ruim 500 verschillende dienstverleners, zoals gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars mee werken. Meer info over e-herkenning en de diverse aanbieders.
  • Doe voor de subsidieaanvraag de mkb-toets om te bepalen bij welke categorie uw bedrijf hoort (klein, middelgroot, groot).

Kijk voor meer informatie en de volledige checklist die u helpt bij de voorbereiding op www.rvo.nl/aanzet.

Gratis advies op maat

Overweegt u de stap te maken naar een elektrische vrachtwagen? Onze logistiek adviseur informeert u er graag over. Hij kan bijvoorbeeld een TCO-berekening voor u maken om te zien wat zo’n vrachtwagen onder de streep kost. Ook kan hij u adviseren over de benodigde laadinfrastructuur en de benodigde (stroom)aansluiting. En hij helpt u uiteraard ook graag bij de aanvraag van de AanZET-subsidie. Neem contact op voor gratis advies op maat: Mark Luikens, 06-51165781, [email protected]

Over de zero-emissiezone in Venlo

Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2027. Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar [email protected]