Hoezo misleid in aankoop chips? Kinderchips nog wel!!!!Bij Jumbo.

Foto: levensmiddelenkrant.nl

Venlo 22-01-2016 -Chips gezond?

De afgelopen week is Jumbo met kinderchips gekomen die het voedselkeuzelogo Bewuste keuze draagt van Het Vinkje. Het Vinkje is een keurmerk van de stichting Ik Kies Bewust. Het lijkt er dus op dat Jumbo eindelijk gezonde chips te bieden heeft voor onze hongerige kinderen. Is deze chips wel zo gezond?

In de nieuwsbrief  van “aHealthylife” stond echter het volgende geschreven.

Ik wantrouw het logo al langer, maar na het zien van de ingrediëntenlijst op de achterkant van deze chips werd mijn vermoeden bevestigd: dit logo heeft absoluut niets met een gezonde of bewuste keuze te maken. Het is eerder een ongezonde en onbewuste keuze. Ik kan dit natuurlijk wel zeggen, maar het beste is om het zelf te beoordelen:
20160123152839190_540_189_1_0

Zoals je ziet is het hoofdingrediënt maïsgries. Heel gek, want bij mijn weten worden chips gemaakt van aardappelen en niet van gries. Daarnaast zit er voor bijna 1/6 aan zonnebloemolie in. Dit vet is zwaar geraffineerd en uit de reeks omega 6. Omega 6 vetten zijn heel gevoelig voor oxidatie en kunnen ontstekingen bevorderen in het kleine kinderlichaampje. Het meest schrijnend vind ik nog wel dat deze chips volgens de ingrediëntenlijst vol zit met E621, oftewel de smaakversterker monosodiumglutamaat. In dit geval hebben ze het vermomd onder de naam gistextract. Deze smaakversterker wordt met tal van bijwerkingen in verband gebracht en hoort niet in het lichaam van een kind thuis.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Toen ik ging kijken wie achter de stichting Ik kies bewust zit, zag ik dat dit een reclamebureau is, genaamd Schuttelaar & Partners. Het is dus niet een stichting die het goed voor heeft met onze kinderen, maar we hebben hier te maken met een marketingmachine. Dat blijkt bovendien uit het feit dat er op cola light ook een Ik kies bewust logo staat. Vooral huismerken en producten van Unilever dragen de logo’s. Ik vermoed dat dit komt doordat producten van het Albert Heijn huismerk bij Unilever worden ingekocht en Schuttelaar & Partners ook banden heeft met Unilever.vinkje

Krom
De logica van Het Vinkje vind ik zo krom als een hoepel. Een product is, volgens deze stichting, hun logo waardig als het een gezondere variant betreft binnen een productgroep. Als ik die filosofie doortrek naar tabak, dan zouden we ook light-sigaretten kunnen voorzien van een Ik kiest bewust-logo. Light-sigaretten bevatten immers minder nicotine en teer dan de reguliere variant. Dit zal waarschijnlijk niet snel gebeuren, want Unilever produceert geen sigaretten.20160123152825286_300_300_1_0

Het Voedingscentrum heeft haar handtekening onder deze stichting gezet en is het daardoor dus volledig mee eens dat cola-light en chips met smaakversterker een logo draagt van Het Vinkje. Zou dit komen doordat de directrice van het Voedingscentrum voorheen werkte bij Unilever, een trouwe klant van Schuttelaars & partners?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen