Koop-lokaal-campagne voor Groot-Venlo van start

Foto: Campagne koop lokaal.

Afgelopen vrijdag is de campagne ‘Koop lokaal, het nieuwe normaal’ van start gegaan, deze campagne heeft als doel consumenten uit de verschillende Venlose stadsdelen te verleiden bij lokale ondernemers te kopen. 

De campagne is een initiatief van Venlo Partners, BIZ Tegelen en Taskforce Blerick en wordt ondersteund door de gemeente Venlo.

Moeilijke tijden voor de lokale winkel
Een groot deel van de Venlose retailers heeft vanwege de coronacrisis een moeilijke tijd achter de rug. Sommigen van hen verkeren nog steeds in zwaar weer. Door de handen ineen te slaan, willen de initiatiefnemers consumenten uit de regio stimuleren om zoveel mogelijk lokaal te kopen, zowel online als offline. Dit draagt direct bij aan de omzet van lokale ondernemers en indirect aan het behoud van de winkelstraten in de gemeente Venlo. Bovendien geven lokale ondernemers – in tegenstelling tot landelijke of internationale bedrijven – hun geld ook weer lokaal uit, bijvoorbeeld als sponsor van verenigingen. Zo levert lokaal uitgegeven geld ook een bijdrage aan het functioneren van de gemeenschap als geheel.

Feestdagen in aantocht
Wethouder Erwin Boom: “De winkelstraten van de verschillende Venlose stadsdelen maken onze gemeente levendig en daarmee aantrekkelijk. Dit willen we graag zo houden, maar daarvoor is hulp nodig van lokale consumenten. De eerste stap hierin is bewustwording over het belang van lokaal kopen. Met de feestdagen in aantocht is dit het perfecte moment om aandacht te vragen voor de plaatselijke schoenenzaak, opticien, drogisterij, kledingwinkel, woonwinkel en alle andere ondernemers om de hoek. Wij dragen daar als gemeente graag aan bij.”

Lokaal winkelen kan zowel online als offline
Met de campagne zetten de initiatiefnemers niet alleen in op de fysieke winkel: “Veel consumenten kopen tegenwoordig ook online, maar realiseren zich onvoldoende dat dat ook heel goed lokaal kan. De meeste winkels hebben een webshop en kunnen vaak sneller leveren dan de internetgiganten. Zo kun je ook online bijdragen aan de lokale economie en de fysieke winkel”, aldus Marcel Tabbers, citymanager bij Venlo Partners. “Als het ons collectief lukt om deze beweging in gang te zetten, zorgen we er samen voor dat onze lokale winkels én onze winkelstraten blijven bestaan.”

De website www.venlokooptlokaal.nl is vanaf nu te bezoeken.

 

Reacties