Deelauto’s voor elke wijk in Venlo

Foto: CC0

In 2021 krijgen alle 23 wijken van Venlo hun eigen deelauto. Daarmee zal Venlo de eerste Nederlandse gemeente worden die in al haar wijken deelauto’s beschikbaar stelt. Het project zal zich mogelijk later uitbreiden naar Horst aan de Maas, Beesel en Kerkrade. Autodelen is op zich natuurlijk al duurzaam, maar dit project wordt zelfs nog duurzamer.

Europese subsidies

Er komen 150 deelauto’s die aan een voordelig tarief aan de Venlonaars zullen worden aangeboden. Dat lijkt een dure zaak voor de stad te zijn, maar het project wordt financieel ondersteund door Europa dat via de Interreg-regeling met 1,9 miljoen euro over de brug kwam. Lokale bedrijven investeerden nog eens datzelfde bedrag. Met andere woorden, de gemeente zelf moet niets bijdragen. Natuurlijk zal er op termijn nagegaan moeten worden of het project solvabel is. Belangrijk daarbij is om te weten hoe vaak de auto’s in de verschillende wijken gebruikt worden, hoe lang ze per keer gebruikt worden, welke routes ze afleggen en de afstand die ze hierbij afleggen; informatie die onder andere met de slimme gps-tracking van deze aanbieder achterhaald kan worden. Zo kan erg nauwkeurig geregistreerd worden hoe voertuigen gebruikt worden.

Deel de Zon

Naast het feit dat de auto’s elektrisch zullen zijn en dus veel duurzamer dan een voertuig op fossiele brandstof, is het ook de bedoeling dat mensen over hun mobiliteit gaan nadenken. Bijvoorbeeld door geen tweede familieauto meer te nemen maar een deelauto als aanvulling en voordelig alternatief te gaan zien. Maar er is meer, het gaat niet zo maar om een autodeelproject. Onlangs kreeg onze regio al een primeur met lichtmasten op zonne-energie op het station van Blerick. Ook nu staat de zon centraal in het plan. Het autodelen in de buurt kreeg dan ook de mysterieuze naam “Deel de Zon” mee. Dat heeft alles te maken met het aflopen van de salderingsregeling voor zonne-energie. Volgens projectleider Paul van de Kandelaar springt het autodelen in Venlo in dat gat. Huishoudens zullen hun overtollig opgewekte zonnestroom na 2023 immers niet meer voordelig op het energienet kunnen storten. De auto’s fungeren als “rijdende batterijen”, waarin het teveel aan opgewekte stroom door zonnepanelen kan worden opgeslagen. Eén zo’n batterij kan een gemiddeld gezin zes dagen van elektriciteit voorzien. Kortom, Venlose zonne-energie wordt in onze eigen gemeente opgeslagen én we krijgen er 150 elektrische deelauto’s bij. De toekomst ziet er dus duurzaam uit.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen