Op vrijdag aanstaande gaat om vijf over half tien de eerste rallyauto over het startpodium van de WK Rally van Ieper. Henk Vossen gaat daaraan deelnemen, samen met Hans van Goor als navigator. Met liefst 88 deelnemende equipes zal het een hele uitdaging worden het beoogde doel te realiseren: een plaatsje onder de veertig besten.
Het is pas het tweede jaar dat de Rally van Ieper meetelt voor het wereldrallykampioenschap en het is de negende wedstrijd van het WK 2022. Voorheen telde de rally mee voor het Europees Rallykampioenschap, wat veel Nederlandse deelnemers aantrok. Mede ook omdat het zuid Belgische wedstrijdgebied zo mooi op korte afstand ligt. Vorig jaar was Henk Vossen echter de enige vaderlandse inschrijver. Voor hem is dit zijn tweede WK rally van het seizoen, wat in oktober nog een vervolg krijgt met de Rally van Catalonië. Vossens herinneringen aan vorig jaar zijn gemixt. De organisatie was niet het sterkste punt, met de twee keer bijna driehonderd kilometer verbindingsroute voor een paar, niet bijster interessante klassementsproeven op en rond het Formule 1 circuit van Spa-Francorchamps, als regelrechte misser. Dit jaar is dat traject gelukkig uit het rijschema geschrapt. Alles speelt zich nu af in de directe omgeving van Ieper. Dat beperkt het aantal kilometers op de verbindingsroutes tussen de verschillende proeven. Die proeven op zich mogen er wezen. Smalle, kronkelige weggetjes met steeds afwisselende soorten asfalt. Eén foutje en je staat zo ergens in een korenveld of je ligt in een greppel. “De afstelling van de auto is hier erg kritisch. Omdat de hele rally op asfalt wordt gereden ben je geneigd voor een harde afstelling van de scholdempers en de veren te kiezen. Dat geeft je het gevoel alsof je in een kart rijdt waarmee je heel strak kunt sturen. Maar de ervaring heeft ons geleerd dat het niet sneller is. Je kunt hier vaak bochten door de berm afsnijden maar dan heb je wel een iets soepelere en vergeeflijkere auto nodig.” Vossen weet waarover hij praat want hij reed al meer dan tien keer de Rally van Ieper. Dit keer heeft hij de internationaal ervaren Hans van Goor op de bijrijdersstoel. Juist in zo’n rally met heel snel afwisselende situaties met verraderlijk asfalt is het zaak dat de co-piloot het hoge tempo goed aan kan. Voor Vossen en Van Goor is een gedegen resultaat het hoofddoel. “Er zijn achtentachtig deelnemers in totaal, waaronder zeker tien fabriekscoureurs die in waanzinnige high-tech bolides racen. Daarachter heb je de categorie RC2, met zevenendertig equipes waaronder wij. Bijna allemaal nog hele jonge rijders met heel snel materiaal. Die gaan we normaal gesproken ook niet bijhouden maar het is wel een leuke uitdaging om niet achteraan in het RC2 klassement te eindigen. Overigens rijdt ook Jos Verstappen in onze klasse mee maar dat terzijde. We hebben onze focus gericht op een klassering onder de veertig. Dan hebben we het al heel goed gedaan.”
De Rally van Ieper start op vrijdag 19 augustus om 9.35 uur met een eerste etappe van 8 klassements-proeven. Zaterdag volgen er vanaf 10.13 uur weer 8 KP’s. Zondag wordt de rally afgesloten met een korte boucle van tweemaal twee KP’s over een lengte van 51 kilometer. Om 5.00 uur is het finishpodium op de historische Grote Markt in het centrum van Ieper. De equipes hebben dan in totaal 687 km afgewerkt waarvan 282 meetellen voor het klassement.