Komend weekend wordt in de omgeving van Breda de GTC Rally verreden die de tweede ronde van de Eurol R5 Rally Challenge vormt. In dit top klassement komen zeven equipes aan de start, waaronder routinier Henk Vossen met zijn navigator Johan Findhammer. Afgelopen zaterdag reed de Limburgse equipe ter voorbereiding nog een testrally in Duitsland.
De Rally Oberehe is voor Henk Vossen ieder jaar weer een ideaal evenement om de puntjes nog even op de ’i’ te zetten. Vossen reed er als zogenaamde nulrijder, iemand die het publiek moet waarschuwen voor de aanstormende rallywagens. Een ideale gelegenheid derhalve om eens flink met de techniek van de Ford Fiesta R5 aan het werk te gaan, op zoek naar de beste wagenafstelling.
Het Helichem Rallyteam probeerde verschillende combinaties van veren, dempers en stabilisatoren uit maar aan het eind van de dag was de conclusie dat er ten opzichte van de onlangs gereden ELE Rally geen wijzigingen nodig waren. “We hadden de auto dus al goed op punt staan en ik was er erg happy mee,” concludeerde Vossen. “Het enige wat we nog zouden kunnen veranderen is de versnellingsbak. We hebben tot nu toe met een korte eindoverbrenging gereden maar dat lijkt me in de GTC Rally niet de beste optie. Er zitten nogal wat lange rechte stukken in en bij rond de honderdtachtig rijd je dan in de toerenbegrenzer. Met de langere baksetting heb je een tien kilometer hogere topsnelheid en misschien brengt ons dat nog wat extra’s.”
Waar de GTC Rally – voorheen de West Brabant Rally geheten – zich in het verleden over twee dagen uitstrekte, is nu voor een compacter eendaags evenement gekozen. Tussen zaterdagmiddag 2 uur en zondagmorgen half 2 moeten twaalf klassementsproeven worden afgewerkt, met een lengte van 153 kilometer. Daarvan leidt rond de tien procent over onverharde wegen . “Ik heb al meermaals gezegd dat ik niet zo’n voorstander ben van onverharde trajecten maar dat is nu eenmaal in zwang bij de Nederlandse rally’s. Het levert in ieder geval wel vaak mooie en spectaculaire foto’s op. We gaan het wel beleven.”
De GTC Rally bestaat uit drie onderdelen: een Historic & Legend rally, een short rally en de voor het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap tellende GTC Rally. In die laatste categorie komen 53 equipes aan de start, waaronder zeven R5 bolides, het snelste en spectaculairste rallymateriaal dat we in ons land tegenkomen. Onder die zeven R5 equipes bevinden zich twee uit het buitenland. Naast de snelle Belgische Melissa Debackere is dat de Deense rallykampioen Esben Hegelund. Beiden rijden met een Skoda Fabia R5. “We gaan eens kijken in hoeverre Johan en ik die twee het vuur aan de schenen kunnen leggen. En met een beetje geluk rolt er zelfs nog wel een podiumplaats uit.”
Het rallycentrum van de GTC Rally is gesitueerd op het lokale vliegveld van Breda, waar op zaterdag 14 juli om 14.00 uur de eerste equipe over het startpodium zal rollen. Vervolgens worden er twaalf klassementsproeven afgewerkt, waaronder de 22 kilometer lange KP ‘De Hel’ nabij Achtmaal, die driemaal wordt gereden. “Die proef is altijd een scherprechter gebleken,” zegt Henk Vossen. “Zeker omdat hij deels in het pikkedonker wordt afgewerkt.” Op zondag om 01.18 uur wordt de eerste auto terug op het finishpodium verwacht.