Tweede achtereenvolgende uitvalbeurt voor Limburgse rallycoureur Henk Vossen

Foto: © Erik van ‘t Land.

Na het voortijdig einde van de ELE-Rally vanwege mechanische pech is ook de GTC Rally voor de Tegelse coureur Henk Vossen op een teleurstelling uitgelopen. Een gebroken olieleiding maakte al na twee klassementsproeven een einde aan de wedstrijd.

“Zo’n dertien jaar achtereen hebben we zonder noemenswaardige technische problemen heerlijk onze sport kunnen bedrijven en nu staan we voor de tweede keer in successie voortijdig langs de kant. Het is niet te geloven,” vertelt Henk Vossen, die in het west Brabantse niet verder kwam dan de eerste twee van in totaal twaalf klassementsproeven. “We waren nog niet eens op stoom toen we van de tweede naar de derde proef reden en er ineens rook onder de motorkap vandaan kwam. Ik heb de auto uiteraard meteen aan de kant gezet om verdere schade te voorkomen. Bij nadere inspectie bleek er olie uit een leiding van de turbo te komen. Dan kun je geen meter meer rijden want de boel kan zomaar in brand vliegen. Die leiding zit trouwens helemaal achterin het motorcompartiment en daar kom je niet zomaar bij. Dus viel er bij de service aangekomen niet even snel iets te repareren,” aldus de Limburgse rallycrack, die ondanks de pech ook wel een positieve kant ziet. “Beter hier en nu dan straks in de WK Rally van Ieper. Zo’n driedaagse wedstrijd van meer dan driehonderd kilometer vergt heel wat meer voorbereiding en een grotere investering. Het zou helemaal zonde zijn als we daar met pech zouden uitvallen. Maar ja, het blijft een mechanische sport en er kan altijd wel iets stuk gaan.” Voordat het Helichem Rallyteam naar de zuid Belgische stad afreist rest er nog een testmogelijkheid. Op 6 augustus rijdt het team de Ober-Ehe Rallye in Duitsland, waaraan ze ieder jaar deelnemen. “Het is maar zestig kilometer waarvan de helft als klassementsproef maar het is tenminste wel een kans om de techniek nog even aan een laatste test te onderwerpen.”

Uitslag GTC Rally
1. Weijs/Degandt (Ford Fiesta R5) 156 km, 12 KP’s in 1 uur 23.05.8; 2. De Jong/De Wild (Hyundai i20 R5) op 35.2; 3. Van den Heuvel/Van den Heuvel (VW Polo R5) op 36.0; 4. Van den Heuvel/Dockx (VW Polo R5) op 49.8; 5. Den Braber/Ruiter (Hyundai i20 R5) op 3.37.9; 6. Leemans/Van Waardenburg (Skoda Fabia R5) op 3.39.2

Reacties

Cookieinstellingen