Henk Vossen valt uit in de ELE-Rally

Foto: © Erik op ’t Land.

Henk Vossen was in de slotfase van de ELE-Rally op weg het gestelde doel, een plaats bij de beste tien, te behalen toen de Helichem Ford Fiesta R5 uit het niets een probleem met de stuurinrichting bleek te hebben. Het lukte niet om dat op tijd te verhelpen zodat de Limburgse rallycrack voor het eerst in lange tijd moest opgeven.

Het publiek was in groten getale naar de regio Eindhoven afgereisd om daar onder stralende weersomstandigheden de vaderlandse rallytoppers aan het werk te zien. Onder hen een aardig contingent relaties van Helichem BV, het bedrijf van de Tegelse ondernemer Henk Vossen. De bezoekers kregen een fantastische wedstrijd voorgeschoteld waarin vanaf de eerste minuut keihard om de punten werd geknokt en met spectaculaire acties de mensen op de tenen kreeg. Ook Vossen droeg daaraan zijn steentje bij, al ging het niet helemaal volgens plan, zo bekende hij: “Op de eerste klassementsproef kwamen we niet helemaal uit de verf. Daar was ik gewoon te langzaam, waarvoor ik eigenlijk geen zinnige verklaring heb. En dat terwijl die proef drie keer moest worden gereden. Op andere proeven ging het daarentegen juist wel voortvarend met als resultaat dat we op schema lagen om het gestelde doel, een positie onder de tien snelste equipes in de rally, te scoren.” Helaas kwam er een voortijdig einde aan de strijd. In zo’n mechanische sport ben je helemaal afhankelijk van de techniek en die liet de Helichem-equipe voor het eerst in vele jaren in de steek. In de vijf jaren dat Henk Vossen nu met de Ford Fiesta R5 rijdt heeft die namelijk nooit echte problemen opgeleverd. Maar eens moet de eerste keer zijn. Dat was dus dit keer: Bij het wegrijden van de service bleek het stuur volledig te blokkeren. “Deze rallyversie van de Ford Fiesta is uitgerust met een elektrisch stuurhuis en dat weigerde zomaar dienst. Zat helemaal vast! We dachten dat er een stekker was losgeraakt maar dat bleek niet het geval te zijn. Er zat niets anders op dan het hele stuurhuis te vervangen, waarvoor je het subframe en een groot deel van de voorwielophanging moet demonteren. Hoewel mijn chef techniek Lou Ambaum en zijn monteurs precies weten wat te doen slaagden ze er niet in die klus binnen het tijdschema te klaren. Waarmee we helaas, met nog maar twee proeven te gaan, uit de rally lagen. Spijtig voor mijn team, spijtig ook voor al onze gasten van wie sommigen voor het eerst kennis maakten met de rallysport. Het was balen maar iedereen was na afloop toch heel enthousiast. Dat was tekenend voor de fijne sfeer die er in mijn rallyteam heerst,” aldus Henk Vossen. Voor het Helichem Rallyteam breekt nu de zomerpauze aan. Op 18 augustus komt het weer in actie, dan in de WK Rally van Ieper.

Uitslag ELE-Rally
1. Weijs Jr/Degandt (Ford Fiesta R5) 122 km, 11 KP’s in 1 uur18.28.7; 2. Van Deijne/ Verschuren (Hyundai i20 R5) op 1.05.06; 3. Van den Heuvel /Dokx (VW Polo R5) op 1.17.7;
4. Kobus/Nortier (Skoda Fabia R5) op 1.37.8; 5. De Jong/De Wild (Hyundai i20 R5) op 1.42.5

Reacties

Cookieinstellingen