Tiende plaats voor Henk Vossen in de ELE Rally

10 okt 2021, 21:56 Sport
ele nachtfoto
© Erik op ’t Land.

De Tegelse rallyrijder Henk Vossen en zijn navigatrice Lieke Bouman-Dautzenberg zijn in de ELE Rally op de tiende plaats gefinisht. In het Brabantse land zette de equipe daarmee een lange reeks van solide

resultaten voort. De ELE Rally speelde zich op een prachtige, zonnige dag af en trok mede daardoor een grote schare toeschouwers. Rijen dik stonden de fans langs de klassementsproeven en genoten van een prachtige

wedstrijd.

De hele Nederlandse rallytop was present en vocht een verbeten strijd uit. Enkele toppers haalden zelfs de finish niet omdat ze van de weg vlogen. Op de derde klassementsproef was het al raak toen de als vijfde gestarte Piet van Hoof zijn Mitsubishi Lancer Evo op zijn dak legde. De proef moest worden stilgelegd om de weg vrij te krijgen, waardoor alle volgende equipes geen tijd meer op de klokken konden zetten. De crash van Van Hoof gebeurde op een stuk onverharde weg, dat dermate oneffen was dat de auto’s serieuze sprongen maakten. “Ik ben een liefhebber van het rijden op grindpaden, waarop je de auto mooi kunt ‘zetten’. Maar echt onverhard, met kuilen en bulten is een ander verhaal. Je wilt er snel overheen alleen krijgt de auto dan flinke opdonders. Als die echt uit balans raakt moet je maar afwachten waar het eindigt,” vertelt Henk Vossen, die er zelf ongeschonden door kwam. De hele rally verliep voor de Helichem-equipe vlekkeloos.

Op de eerste klassementsproef constateerde Vossen dat de auto wat dweilde

waarop hij de schokdempers harder zette. “Het leverde een veel strakker sturende auto op en naar mijn gevoel was het ook sneller. Maar schijn bedriegt want op de een of andere manier was ik daarna op dezelfde klassementsproef zo’n drie seconden langzamer. En de klok liegt nooit. Dat was het dus niet en daarop heeft mijn serviceteam hardere veren onder de auto gezet. Dat scheelde wel echt.” Opvallend was wel dat iedere keer dat Vossen een proef voor de tweede keer reed, die tweede tijd niet echt sneller was. “Je kent de proef dan weliswaar beter maar je moet ook wat voorzichtiger zijn omdat de auto’s bij de eerste omloop her en der modder en zand op de weg hebben gestrooid. Daar moet je rekening mee houden. Lieke heeft me precies op die listige plekken gewezen.” De Helichem equipe reed aldus probleemloos naar het finishpodium in Son. Daar verliep echter de procedure alles behalve vlekkeloos, zo vertelt Henk Vossen: “Tweemaal is een proef vanwege een crash geneutraliseerd en aldus kregen degenen die de proef niet normaal hebben kunnen rijden een zogenaamde normtijd toegewezen. De basis waarop die werd berekend was echter twee keer een andere. De eerste keer was het zoals we dat al jaren kennen maar de tweede keer werd er gegoocheld met de getallen. Daar klopte werkelijk niets van, wat weer vertraging opleverde. En ons een plekje in de uitslag kostte.” De Helichem-equipe finishte onder het toeziend oog van de vele, enthousiaste genodigden op de tiende plaats. “Gewoon weer een gedegen resultaat en een mooie show voor onze gasten,” aldus Vossen.

Uitslag ELE Rally

1. De Jong/Degandt (Hyundai i20 R5) 127 km, 12 KP’s in 1 uur 20 min.25.9; 2. Van Deijne/Verschuren (Skoda Fabia R5) op 21.8; 3. Van den Heuvel/Dockx (VW Polo R5) op 24.8; 4. Kobus/Nortier (Skoda FabianR5) op 58.9; 5. Parren/Stultiens (Mitsubishi Lancer Evo X) op 4.35.5; 10. Vossen/Bouman-Dautzenberg (Ford Fiesta R5) op 7.30.1