Henk Vossen achttiende in zijn klasse in WK Rally van Ieper

Foto: © Erik van ‘t Land.

Henk Vossen en Johan Findhammer hadden voor hun deelname aan de WK van Ieper een plaats onder de beste veertig van het 120 equipes tellende veld als doel gesteld. Tot aan de laatste dag leek dat succes eraan te komen maar een verstoorde laatste etappe bedierf de pret.

Twee dagen lang, oftewel zestien van de twintig klassementsproeven, verliep de campagne van HenkVossen en Johan Findhammer in de WK Rally van Ieper geheel volgens schema. Door constante tijden rond de vijftigste plaats te rijden wist de Helichem rallyequipe zich gestaag op te werken. Aan het eind van de tweede dag stond een sterke 39 e klassering op het scorebord, dus geheel volgens plan. Maar de laatste dag gooide alles in de war. “Het begon al met de 280 kilometer lange verbindingsetappe tussen Ieper en Spa. Er was ergens een tunnel afgesloten en de omleidingsaanwijzingen waren dermate verwarrend dat de rallyauto’s kris-kras door Luik kruisten. En op het circuit van Francorchamps bleek dat de daar uitgezette twee proeven van Mickey Mouse formaat waren. Helemaal niet passend bij het niveau van een WK Rally. Veel sluip-door-kruip-door paadjes rond het Formule 1 circuit, met veel bandenstapels waar je omheen moest slalommen en andere ongein”, licht Henk Vossen toe.

De ervaren Limburger moest knarsetandend toezien hoe de mooie klassering in rook opging. De techniek van de Ford Fiesta R5 speelde op. “Zo’n rallyauto heeft een sequentieel schakelende versnellingsbak. Trek je de pook naar achteren dan schakelt hij op, naar voren duwen is terugschakelen. Om de bak in zijn vrij te kunnen zetten of in de achteruit moet je eerst een knopje induwen. Maar dat functioneerde om de een of andere reden niet. Twee keer ben ik doorgeschoten, twee keer moest ik in de achteruit maar dat ging dus niet. Het publiek heeft ons terug moeten duwen en dat kostte behoorlijk veel tijd. Na twee proeven had ik even de tijd om op aanwijzing van mijn chef techniek Lou Ambaum een stel draadjes los te trekken. Als ik die verbond deed de achteruit het gelukkig wel. Maar ja het onheil was al geschied.” Hiermee was de kous nog niet af want bij het afsluitende wagenpark meende de dienstdoende official de equipe ook nog eens met een minuut straftijd op te moeten zadelen omdat ze te vroeg zouden hebben ingeklokt. “Daar kun je dan wel beroep tegen aantekenen, het klopte namelijk van geen kant, maar wat heb je daaraan.

Allemaal extra gedoe om een paar plaatsjes te stijgen. Dat hebben we maar niet gedaan. Feit is wel dat de hele organisatie van zo’n WK status rally nogal rammelde. En dat is niet alleen mijn mening. Wel overheerst het positieve gevoel van de eerste twee dagen.” Op 28 augustus komt de Helichem equipe in de NK Vechtdal Rally weer in actie.

Uitslag Rally van Ieper RC2-klasse
1. Rossel/Coria (Fr, Citroën C3) 301 km, 19 KP’s in 2 uur 42.39.1; 2. Cracco/Vermeulen (Bel, Skoda Fabia) op 51.0; 3. Kreim/Christian (Dui, VW Polo) op 58.9; 4. Verschueren/Cuvelier (Bel, VW Polo) op 1.16.2; 5. Bedoret/Gilbert (Bel, Skoda Fabia) op 2.31.60; 18. Vossen/Findhammer (Ford Fiesta) op 27.56.0

Reacties