Elfde plaats voor Henk Vossen in eerste wedstrijd van het coronajaar 2020

Foto: ©Erik van ’t Land.

Ruim een half jaar lang lag de rallysport vanwege de coronapandemie op zijn rug.  Maar afgelopen weekend was daar dan toch de eerst rally van het jaar op Nederlandse bodem. Zonder publiek, zonder festiviteiten, met uitgeklede serviceteams maar wel met een nooit eerder vertoond sterk startveld. Henk Vossen en zijn navigatrice Lieke Bouman-Dautzenberg finishten in deze Vechtdal Rally als elfde.

Er was door de organisatie geen ruchtbaarheid gegeven aan de rally, in de verwachting dat daardoor de gebruikelijk drommen rallyfans weg zouden blijven. En dat is aardig gelukt want op een enkele lokale toeschouwer na was het uitermate rustig langs het 85 kilometer parcours. En ook op het strikt afgeschermde serviceterrein liepen maar weinig mensen, mede ook doordat het maximaal aantal toegestane servicemensen gelimiteerd was. Hoe uitgekleed het ook allemaal aandeed, wat het startveld betreft waren alle registers open getrokken. Onder de 71 deelnemende equipes waren er niet minder dan dertien die met een R5 bolide aantraden, de snelste rallyauto die we hier kennen. Niet alleen de huidige vaderlandse top was present, ook kampioenen uit het verre verleden hadden zich naar Hardenberg laten lokken, zoals Peter Bijvelds en Mark van Eldik.

“De top van het startveld was een beetje te verdelen in een linker en een rechter kolom zoals we die uit de Eredivisie voetbal kennen. Links de supersnelle jongens, rechts de wat minder snelle maar niet minder spectaculaire coureurs, waartoe ik mezelf ook reken. Ook in onze groep werd er vol voor gegaan, want de onderlinge verschillen waren klein”, aldus Henk Vossen, die al snel op een nauwelijks te overbruggen achterstand kwam te staan, toen hij bij een afslag  rechtdoor schoot. “Ik remde te laat en we schoven rechtdoor. Voordat je dan gekeerd bent en weer op het goede pad rijdt ben je kostbare seconden kwijt. En omdat deze rally zo compact is krijg je geen tijd meer om dat goed te maken”, vertelde de Tegelse coureur, die verder een hele reeks strakke tijden op de klokken zette. “Het was wel weer even wennen, je merkt dat je een hele tijd niet op het scherpst van de snede hebt gereden. De tweede plaats was alleen geen moment binnen bereik maar dat maakte het plezier er niet minder om. Ik keek vooral met een schuin oog naar Lambert Parren, van wie ik vorig jaar nipt het nationaal rallykampioenschap verloor. Nu was ik op vijf van de zes klassementsproeven sneller dan hij. En dat geeft een goed gevoel”, sluit Vossen af.

Voor Henk Vossen staan er dit jaar nog twee rally’s op het programma, op 3 oktober de 80 km lange ACtronics Achterhoek Rally – met maar liefst 120 (!) – equipes en de Rally van Ieper, de grootse rally van onze zuiderburen, die tussen 19 en 22 november zelfs het slotakkoord van het wereldrallykampioenschap zal vormen. “Aangezien onze vaste WK-afspraak, de Deutschland Rally, dit jaar is afgelast vormt ‘Ieper’ een welkom alternatief,” meent Henk Vossen.

Uitslag Vechtdal Rally R5
1. Van den Heuvel/Bakker (Ford Fiesta R5) 84 km in 43 min 06.4; 2. Becx/Van Barschot (VW Polo R5) op 11.1; 3. De Jong/Degandt (Hyundai i20 R5) op 17.0: 4. Van Kamperdijk/Berkhof (VW Polo R5) op 49.0 11. Vossen/Bouman-Dautzenberg (Ford Fiesta R5) op 2.57.5

Reacties