Henk Vossen scoort voor de elfde keer op rij een overtuigend resultaat in Rally van Monte Carlo

Foto: © Rallypicture.nl

Met een 36e plaats in het algemeen klassement van de WK Rally van Monte Carlo hebben Henk Vossen en Erwin Berkhof het vooropgestelde resultaat ruimschoots gehaald. Ook de elfde deelname van de Limburgse routinier verliep zo goed als probleemloos.

Van een witte Rally van Monte Carlo is de laatste jaren helaas geen sprake meer. Jammer, want het spektakel van over besneeuwde wegen glijdende rallybolides is uniek. Dit jaar had het ruimschoots gesneeuwd, alleen wel een week voor de start. Tegen de tijd dat de equipes op de klassementsproeven werden gestuurd was het witte poeder op de meeste plaatsen al weggesmolten. Het maakte de taak voor Vossen er toch niet makkelijker door, zo ervoer Vossen. “Op sommige plaatsen was het nog best ijzig, op andere plekken waren in de bochten de bermen helemaal uitgereden waarbij massa’s modder midden op het asfalt lagen. Dat maakt het minstens zo glad en nog eens onvoorspelbaar ook. Je gaat je instellen op dat soort kritische situaties en als het dan blijkt mee te vallen verlies je met behoudend rijden tijd. Maar alles beter dan op de limiet en er dan plotseling af vliegen”. Hoe waar bleek al op de vierde klassementsproef waarop regerend wereldkampioen Ott Tänak op hoge snelheid van de weg raakte en na een meervoudige salto tussen de bomen bleef liggen. Gelukkig bleven rijder en co-piloot ongedeerd maar de auto was helemaal plat. Zoiets zal Henk Vossen niet snel overkomen, zo vertelt hij: “Je kunt natuurlijk een keer pech hebben maar met het juiste strijdplan kun je een hoop ellende voorkomen. Erwin en ik hadden ons tot doel gesteld vooral te finishen en dan een plaats onder de veertig te pakken. En dat is gelukt. Met de zesendertigste positie kunnen we tevreden zijn.”

Misschien dat er nog iets meer in had gezeten, met name op de tweede dag, waarop zes KP’s gereden moesten worden. Mede vanwege vertragingen in het tijdschema moesten Vossen en Berkhof de laatste twee proeven in het donker rijden. “We hadden de grote lichtunit niet op de auto want dat zou in principe niet nodig zijn geweest. Nu moeten we met een soort van kaarslicht onze weg tussen de bomen zoeken. En ja, dat kost wel wat tijd,” legt de Tegelse rallyrijder uit. ”Maar dat was zo ongeveer de enige tegenslag. Komt bij dat onze Ford Fiesta R5 geen enkel probleem heeft gekend. Ze hebben er alleen maar benzine in hoeven te gooien. Zelfs geen olie of remblokken vernieuwen. Puik werk dus van onze negen koppen tellende Helichem rallyploeg. Onze zesendertigste plaats mag gezien worden.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen