Henk Vossen voor de elfde keer naar de Rally van Monte Carlo

Foto: © Honza Frǒnek.

Van 22 tot en met 25 januari aanstaande wordt in het zuidoostelijke gedeelte van Frankrijk de 88-ste Rally van Monte Carlo verreden, de openingsronde van het Wereldrallykampioenschap 2020. Het is zo langzamerhand een traditie geworden dat de Limburgse coureur Henk Vossen daar van de partij is. Het wordt zijn elfde deelname aan deze klassieker van de autosport.

Het is en blijft een fenomeen, de Rallye de Monte Carlo. Niet alleen wat betreft het karakter van de klassementsproeven, de onzekere weersomstandigheden spelen ook een grote rol. Gaat het sneeuwen of liggen de proeven er kurkdroog bij? Een lastige situatie zo schetst Vossen zijn dilemma’s. “Stel we gaan uit van een KP van 25 kilometer lengte. Het grootste deel is kurkdroog maar drie kilometer lang ligt er ijs als gevolg van opgevroren sneeuw. Op het droge gedeelte ben je met droogweerbanden stukken sneller dan met spijkerbanden. Als je voor die laatste kiest dan heb je veel minder grip en verlies je veel tijd. Als je om een kampioenschap rijdt, moet je risico’s nemen. Maar één klein slippertje op een ijzig gedeelte en je knalt tegen de rotsen of nog erger, je glijdt een ravijn in. Wij leggen de lat net iets minder hoog, mikken op een plek bij de eerste dertig en dus rijden we wat meer op zeker. We zullen dan ook sneller voor spijkerbanden kiezen.” Het plezier is er niet minder om, zo vervolgt Vossen: “Ik vind mijn uitdagingen in het feit dat je geen moment mag verslappen. Op zo’n lange proef over hele smalle, bochtige weggetjes is het met die hoge snelheden echt een beproeving. We verkennen de klassementsproeven van maandag tot woensdagmiddag. Een paar dagen later kom je er weer terug maar dan kan de situatie wel eens heel anders zijn geworden. Je rijdt dan met haviksogen, constant het wegdek afspeurend op onverwachte, kritische situaties. Als ik aan de finish kom en weet dat ik geen moment van concentratieverslapping heb gekend dan geeft dat me een enorme kick. Ook het intense samenspel tussen rijder en navigator is geweldig. Als het goed is ben je helemaal op elkaar ingespeeld. En dat gaat uitstekend met Erwin Berkhof op de hot seat. Hij heeft de nodige ervaring in WK-rally’s opgedaan – we hebben de Monte vorig jaar ook samen gereden – en dat betaalt zich uit in dit soort wedstrijden.” Henk Vossen en Erwin Berkhof kunnen overigens wel rekenen op hun ice-crew. Een paar uur voor de start van de proef rijden Lieke Bouman-Dautzenberg en Carina Berkhof voor de troepen uit en geven iedere verandering ten opzichte van de verkenningsituatie nauwgezet door.

Op donderdagmiddag begint het spektakel in de Alpenstad Gap met een shake-down proef. Dan worden de rallyauto’s opgeladen en naar het Casinoplein in Monaco vervoerd, waar het startpodium is. Daarna rijden de auto’s het hele stuk van 300 kilometer door de Alpen terug naar Gap, waar ‘s avonds om 20.38 uur de eerste van twee KP’s worden gereden. Op vrijdag staan zes KP’s op het menu, op zaterdag gevolgd door nog eens vier. Daarna gaat de karavaan weer richting Monaco. Op zondag wordt bij Monaco afgesloten met nogmaals vier proeven, waaronder tweemaal de proef La Bollène-Vésubie, met daarin de beroemde Col de Turini, waar als het weer meewerkt vele duizenden toeschouwers de gladiatoren door een dik pak sneeuw kunnen zien glijden. De rally wordt om 15.00 uur afgesloten met een feestelijk finishpodium in hartje Monaco.

Reacties