Zesde plaats voor Henk Vossen in WK Rally Masters Cup

Foto: © Honza Frǒnek.

Henk Vossen heeft in de WK Rally van Kroatië met navigator Hans van Goor een degelijke zesde plaats gescoord in de Masters Cup. In wat de Limburgse crack als zijn aller moeilijkste rally ooit beschouwt, kwam de Ford-equipe weliswaar niet geheel ongeschonden uit de strijd maar werd het finishpodium desondanks wel gehaald.

“Zo tricky als dit heb ik het in al die jaren rallyrijden nog nooit meegemaakt,” verzuchtte Henk Vossen aan de finish in de Kroatische hoofdstad Zagreb. “Het ging over weggetjes die niet eens breder waren dan mijn auto. En dan met de ene top na het andere heuveltje, waarachter dan meteen een haakse bocht volgde. En allemaal in de regen die het wegdek spiegelglad maakte. Waarop dan weer modder en zand was gestrooid door de voor ons rijdende equipes. Het kon nauwelijks anders dan dat de gelouterde coureur een paar keer in de problemen kwam. Een spin in een hairpin was nog tot daar aan toe, een frontale botsing met een brandkraan was van een heel andere orde. De kraan kwam precies tussen de rechter koplamp en de radiator terecht, raakte een subframe maar gelukkig niet de radiator. “Ik kon volgas doorrijden en bij de eerstvolgende service zijn mijn monteurs erop gedoken. We hadden vijfenveertig minuten de tijd en met nog een minuut te gaan zat er een nieuw frame en een nieuwe bumper op en konden we door. Dat was krap maar echt hulde voor mijn serviceteam.” De WK Rally van Kroatië was over drie dagen uitgesmeerd, met twintig klassementsproeven van bij elkaar een kleine driehonderd kilometer. Maar om van de ene naar de andere proef te komen moest tussendoor soms wel zestig kilometer worden gereden. Zo kon het gebeuren dat een proef vanwege dikke mist moest worden geneutraliseerd maar de eerstvolgende toch weer probleemloos kon worden gereden, al was het dan wel in de stromende regen. Uiteindelijk werd door Henk Vossen en Hans van Goor het finishpodium gehaald. En wel op een zesde plaats in de WRC2 Masters Cup, het klassement voor vijftigplussers in het wereldkampioenschap. “We wilden punten scoren voor die Cup en dat is gelukt. Sterker nog, we werden zelfs eerste in de groep waarin zowel de rijder als de navigator boven de vijftig zijn.” De samenwerking in de cockpit van de Helichem Ford Fiesta R5 is overigens prima bevallen. “Henk heeft een eigen Engelstalig navigatiesysteem dat ik jaren geleden met een andere rijder ook heb gebruikt. De aanpassing verliep daardoor dan ook vlot,” vertelde navigator Hans van Goor.

De eerstvolgende wedstrijd voor de Helichem-equipe is de ELE Rally op zaterdag 21 mei.

Uitslag WK Rally van Kroatië Masters Cup.
1. Kremer/Gottschalk (Dui, Skoda Fabia R5) 276 km, 19 KP’s in 3 uur 11.11.8; 2. Miele/Beltrame (It, Skoda Fabia R5) op 1.56.4; 3. Burri/Levratti (Zwi, VW Polo R5) op 4.54.2; Pulic/Kovacic (Kro, Skoda Fabia R5) op 22.32.5; 5. Arengi/Bossi (It, Skoda Fabia R5) op23.21.2; 6. Vossen/Van Goor (Ford Fiesta R5) op 41.13.9

Reacties

Cookieinstellingen