Nu al aan de slag met zomertijd: voorwerk kan helpen

Foto: © Pixabay.

Enkele tips voor het ingaan van de zomertijd: Met deze tips minimaliseer je de impact van een ‘mini jetlag’. De klok wordt in de nacht van zaterdag op zondag om 02:00 uur vooruit gezet naar 03:00 uur en dat betekent een uur minder slaap. Voor avondmensen is dat lastiger dan voor ochtendmensen, ook kinderen kunnen het verzetten van de klok als lastig ervaren. 

Door de start van de zomertijd moet de biologische klok zich aanpassen. Die klok is enorm belangrijk voor de mens: het is een interne klok die aangeeft wanneer we willen slapen, wakker worden of eten. De klok zorgt ervoor dat bijna alle processen zoals spijsvertering, hormoonspiegels en gemoedstoestand volgens een 24-uursritme verlopen. Raakt de biologische klok ontregeld, dan leidt dit tot een verstoring van het slaap-waakritme. Sommige mensen ervaren zo’n verstoring bij de ingaan van de zomertijd en vervolgens ook weer bij het teruggaan naar de wintertijd als vervelend. De overgang naar de zomertijd  gaat wel vaak moeilijker dan de overgang naar wintertijd, als er een dag lang een extra uur in een etmaal zit.

Voorbereiding

Avondmensen hebben er doorgaans al moeite mee om in slaap te vallen en dan moeten ze ook nog eens een uur vroeger opstaan. Vaak zijn zij overdag meer vermoeid, minder alert en ervaren ze soms problemen met de stofwisseling. Dit is vergelijkbaar met lichte jetlagverschijnselen. Wat kun je daar tegen doen? Hoe kun je de overstap van winter- naar zomertijd gemakkelijker maken? Hoe je je overdag gedraagt, vertaalt zich in de nacht. De dingen die daarbij meespelen zijn volgens het ZMC: licht, de balans tussen werk en rust, stress, voeding en beweging. Wat kan helpen is:

  • Iedere dag een kwartiertje eerder naar bed, het liefste (al) vanaf 23 maart;
  • Dim de lichten ’s avonds wat eerder;
  • Stop minimaal een uur voor het naar bed gaat met schermgebruik;
  • Eet wat eerder en zeker niet te laat;
  • Zorg voor een donkere, frisse slaapkamer;
  • Pas voor het naar bed gaan op zaterdag de klokken in huis al aan in huis;
  • Zorg meteen voor daglicht na het opstaan;
  • Beweeg in de  buitenlucht.

Door steeds wat eerder te gaan slapen past je biologische klok zich geleidelijk aan. Heb je echt moeite met opstaan, dan kan een daglichtlamp helpen. Een lichtwekker, waarmee de suggestie van een natuurlijke zonsopkomst gewekt wordt, kan ook al effect hebben.

Reacties

Cookieinstellingen