Blog: Tips die (thuis)werken!

Foto: ©Pixabay.

Geen dresscode, geen reistijd en jouw eigen tijd indelen. Thuiswerken heeft zo zijn voordelen. Toch kan het – zeker in onzeker tijden tijdens de coronacrisis – een uitdaging zijn om productief aan de slag te gaan. Je bent jouw thuiswerkdag begonnen met een hoop mooie voornemens en dan toch denk je tegen de avond vast weleens: ‘Wat heb ik nu eigenlijk gedaan?’

Met deze 5 tips zorg je dat je thuis optimaal presteert!

1. Een fijne werkplek
Werk vanuit een prettige werkplek met voldoende natuurlijk licht. Uit onderzoek is gebleken dat werken in een ruimte met veel natuurlijk licht de productiviteit ten goede komt. Investeer daarnaast in een goede bureaustoel en beeldscherm; wanneer je in een lekkere flow zit, zul je merken dat je zonder rugklachten uren door kunt werken.
Hoewel voor de één een leeg bureau het beste werkt, moeten er voor de ander juist spullen op tafel liggen. Wat voor jou ook het beste werkt; leg niet relevante zaken weg en zorg er in ieder geval voor dat je je spullen gemakkelijk kunt vinden zodra je ze nodig hebt.

2. Beperk je pyjamadagen- doe alsof je naar kantoor gaat
Één voordeel van thuiswerken is dat je in principe de hele dag in je pyjama kunt hangen.Een goede tip is om te doen alsof je naar kantoor gaat. Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op. Voorkom dat je te lang doorwerkt door bijvoorbeeld kantooruren aan te houden. Ga niet midden op de dag douchen, maar gewoon voordat je begint met werken. Laat die relaxte joggingsbroek in de kast liggen. Je hersenen linken bepaalde outfits aan emoties en gedrag, dus het is daarom een beter idee om bijvoorbeeld een spijkerbroek aan te doen.

3. Word geen workaholic
Omdat je als thuiswerker geen kantoordeur achter je dicht trekt, is het verleidelijk om in de avonduurtjes nog ‘even snel’ wat dingen af te ronden. Hoe gek je ook bent op je werk; overdrijf het niet. Een keer een avondje doorwerken kan geen kwaad, maar waak ervoor dat je niet dag & nacht aan het werk bent. Om scherp te blijven heb je tussendoor je ontspanning en rust nodig. Ook is het wel zo gezellig voor je partner 😉

4.  Goed luisteren naar de baas (jijzelf)
Het is belangrijk dat je genoeg discipline hebt. Iemand met weinig discipline zal zijn werk vaak uitstellen waardoor hij weinig productief is. Wees streng genoeg voor jezelf. Maak bijvoorbeeld duidelijke afspraken met jezelf hoe laat je ’s ochtends start met werken en wat je op een dag gedaan wilt krijgen. Wanneer je overweldigd raakt van je al het werk dat nog moet gebeuren, kun je proberen om het werk in kleinere taken op te delen.

Tip: schrijf op papier wat je wilt gaan doen en streep het af zodra de taak af is. Het geeft een goed gevoel als je aan het eind van de dag een afgestreept lijstje hebt!

5. Vergeet niet om pauze te nemen
Als je eenmaal in een flow zit kan het nog wel eens voorkomen dat je vergeet pauze te houden. Zet een wekker zodat je je lunchpauze niet vergeet en loop buiten – in tijden van corona, in je tuin?- een rondje om je benen te strekken. Lichaamsbeweging is belangrijk voor het handhaven van een gezonde bloedsomloop, en dat heeft weer een positieve invloed op je productiviteit.

 

 

Reacties