Aan de slag in de Nautilusgroep van Basisschool De Meule Venlo

Foto: Basisschool De Meule Venlo.

De kinderen van de Nautilusgroep, met leerlingen uit groep 1 tot en met 4, zijn deze periode aan de slag met bijzondere bouwwerken. Ze maken een reis om de wereld en leren over bijzondere bouwwerken, zoals de Taj Mahal, de piramide van Djoser, de Chinese Muur of de Praagse Burcht. De kinderen van groep 5 tot en met 8 uit de Nautilusgroep hebben hun eigen onderwerp gekozen om zich helemaal in te verdiepen.

Nautilusgroep
Op basisschool De Meule in Venlo is elke donderdag een plusgroep met de naam Nautilus. De dag is verdeeld in drie delen; voor groep 1-2, voor groep 3-4 en voor groep 5 tot en met 8. Deze groep is speciaal voor leerlingen die wat extra uitdaging aankunnen. In de eigen klas volgen ze de instructie van de groep, maar hebben aparte taken voor de verwerking. Het gaat hierbij om plustaken op verschillende vakgebieden in de weektaak en aangepast huiswerk op niveau. Bij de onderbouw is er
ook veel extra uitdaging in spel en denkmaterialen, zoals sudoku’s voor kinderen of smartgames.

Vanaf groep 5 kiest elk kind een vreemde taal erbij. Van Duits, Engels, Frans tot Koreaans, Spaans,Mandarijn en Japans. Kinderen kiezen één taal en gaan daar aan werken door middel van verschillende werkvormen op vier gebieden: spreken, lezen, luisteren en schrijven. Er wordt gewerkt aan vaardigheden zoals communiceren, creatief denken, leren leren, kritisch denken, zelfsturing, analytisch denken en zelfinzicht. Verder werken we ook aan mindset, je manier van denken. Bijvoorbeeld ‘Wat was vandaag je beste fout?’ of door een les filosofie. Vanaf het nieuwe schooljaar wordt er ook gewerkt met Fixie en Growie, een werkboek over mindset.

Groep 1 tot en met 4
Zeventien leerlingen uit groep 1 tot en met 4 werken deze periode aan het thema ‘Bijzondere bouwwerken’. Ze maken een reis om de wereld en leren over bijzondere bouwwerken, zoals de Taj Mahal (grootste mausoleum), de piramide van Djoser (oudste nog bestaande piramide), de Chinese Muur (langste bouwwerk) of de Praagse Burcht (grootste burchtcomplex ter wereld). Daarna krijgen ze een bijpassende opdracht, zoals het verwerken van de informatie tot een tekening en verhaal,
leren van woorden in een vreemde taal (onthouden en begrijpen), zelf iets ontwerpen (creëren), problemen oplossen of bijvoorbeeld de Golden Gate-bridge met de Stadsbrug van Venlo vergelijken (analyseren).

Groep 5 tot en met 8
Dertien leerlingen uit groep 5 tot en met 8 werken nu aan een eigen onderwerp. Het werkstuk moet volgens een stappenplan gepland en gemaakt worden en voldoen aan een aantal criteria. Er is gekozen voor onderwerpen als DNA, cardiologie en Italië. De start van het onderwerp was om 30 leervragen bij het onderwerp te bedenken. Wat wil je leren over dit onderwerp? Vandaar werden verdere stappen gezet met verdelen in deelonderwerpen en dan per onderdeel opzoeken, vergelijken van bronnen en uitwerken. De leerlingen geven vanaf groep 5 zelf aan, aan welke vaardigheden ze deze periode gaan werken. Waar liggen jouw sterke en minder sterke kanten en hoe ga je die verbeteren? Uiteraard kijken ze aan het eind ook of ze hun doel bereikt hebben en waarom dit wel of niet gelukt is? Wat ga je de volgende keer anders doen?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen