Uit bijna duizend inzendingen van scholen uit heel Nederland is de tekening van Jill van Osch gekozen als de beste en mooiste tekening van de allereerste tekenwedstrijd van Veteranendag. Volgens de jury, bestaande uit illustrator Martijn van der Linden, meester Bart Ongering, striptekenaar Jules Calis en veteraan Julia Bobeldijk sprong de tekening van Jill er direct uit. “De tekening juicht. En het vat het hele verhaal van een veteraan die thuis komt samen. Je ziet een vader in uniform die hartelijk welkom wordt geheten door zijn dochters. De rode loper ligt klaar en moeder wacht in de deuropening tot haar man binnenkomt. Daarnaast is de tekening heel vrolijk en levendig getekend. Er is echt aandacht aan besteed en al het papier is gebruikt om de tekening mooi te maken”, aldus de jury.
Veteraan Henk van Straten (97) en de burgemeester van Venray
De prijs bestaat uit een VIP behandeling voor de hele klas op Veteranendag. De kinderen mogen plaats nemen in de Ridderzaal. Daar zijn ook de koning en de premier aanwezig. In september mag de klas bovendien meevliegen in een historische Dakota. Net als de winnende tekening van Jill worden ook alle andere tekeningen uit de top 10, tijdens Veteranendag in Den Haag op zaterdag 27 juni 2015 tentoongesteld op het Malieveld. Iedereen is van harte welkom om te komen kijken.
Een vakjury bestaande uit illustrator Martijn van der Linden, meester Bart Ongering, striptekenaar Jules Calis en veteraan Julia Bobeldijk heeft zich over de tekeningen gebogen. Samen kozen zij de beste tien tekeningen en de winnende tekening uit alle inzendingen. ‘Het was een moeilijke beslissing. Maar de winnende tekening van Jill sprong er bovenuit’, aldus de juryvoorzitter.
De tekenwedstrijd is georganiseerd door de Stichting Nederlandse Veteranendag met ondersteuning van het Veteraneninstituut. De tekenwedstrijd is onderdeel van het educatieve programma Veteraan in de Klas. Bij de Montessorischool uit Venray stond de 97-jarige veteraan Henk van Straten voor de klas. Leerlingen maken tijdens een gastles kennis met iemand die als militair heeft gediend in uiteenlopende oorlogen en vredesmissies, bijvoorbeeld in voormalig Nederlands-Indië, Libanon of Afghanistan. De veteraan is hier speciaal voor opgeleid. Tijdens een gastles gaat de veteraan met leerlingen in gesprek over uiteenlopende vragen. Hoe is het om als militair uitgezonden te worden naar een risicovol gebied en lang van huis te zijn? Is de persoonlijke ervaring anders dan wat er op het journaal komt? Wat heb je zelf over voor de vrede? Hoe is het om lang je familie niet te kunnen zien? Wat is rechtvaardig?