10 april 2015 bron: Nationaal comité 4 en 5 mei
Wie in dit fotohokje stapt, maakt een ‘selfie’ met de fakkel van 4 en 5 mei en een eigen quote over herdenken, vieren of leven in vrijheid en democratie. Het comité spoort iedereen aan de fakkel te dragen in aanloop naar 4 en 5 mei en zo te laten zien herdenken en vieren belangrijk te vinden. De gemaakte ‘selfie’ kan digitaal worden gedeeld via social media. De photobooth gaat op tournee door heel Nederland.
Limburg is de provincie waar in 1944, in het dorpje Mesch, de bevrijding begon. Daarom start de campagne‘Selfie’ voor de vrijheid in Limburg, bij de musical The Sound of Music. Het is het wereldberoemde verhaal waarin de dreiging van de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol speelt.
“The Sound of Musicis romantisch, maar tegelijkertijd moeten er ook keuzes worden gemaakt die te maken hebben met oorlog en vrijheid. Ik voel me vereerd om als een van de eersten een ‘selfie’ te mogen maken”, aldus Anouk Maas die de rol van Maria speelt.
Het tourschema van de booth is te vinden op www.4en5mei.nl/fakkel
Over de campagne
Het symbool van 4 en 5 mei is een fakkel gecombineerd met een duif. Het fakkeltje is uitgegroeid tot hét nationale symbool van herdenken en vieren. De fakkel is beschikbaar als speldje en als sticker voor op de kleding om zo te laten zien dat herdenken en vieren belangrijk zijn. Honderdduizenden mensen dragen het fakkeltje in aanloop naar en op 4 en 5 mei. Het speldje kan tegen kostprijs besteld worden via de webshop van het comité. De sticker wordt uitgereikt door vele deelnemende scholen, organisaties en bedrijven.
Dit jaar heeft designcollectief MOAM daar een fakkelstropdas, een zilveren fakkelkettinkje en een fakkelsweater aan toegevoegd. Het betreft een gelimiteerde collectie in het kader van het lustrumjaar 70 jaar Bevrijding. Het dragen van de fakkel is uitgegroeid tot een traditie in de aanloop naar en op 4 en 5 mei, waarmee de verbondenheid met elkaar wordt bevestigd.