Roermond – 19-08-2016 – Sport en duurzaamheid gaan samen. Nuon Club Competitie laat het zien
Een oud en tochtig clubhuis, stroomverslindende veldverlichting of liters ongebruikt verwarmd douchewater. Sportclubs – die het vaak niet breed hebben – geven onbewust veel meer geld uit aan energie dan nodig is. Investeren in dubbel glas, vloerverwarming en zonnepanelen kan de energierekening structureel omlaag brengen. Dat merken voormalige winnaars van de Nuon Club Competitie, een sociaal maatschappelijk sponsorprogramma van energiebedrijf Nuon.
“Met de 10.000 euro aan prijzengeld hebben we 32 zonnepanelen op ons dak kunnen leggen,” vertelt Frank Schaefers van Mixed Hockeyclub Weesp, een van de negen gelukkige winnaars van de eerste Nuon Club Competitie in 2014. “De installateur verdubbelde met een sponsorbijdrage dat aantal nog eens naar 64 panelen. Van de 3.000 euro die we daarmee op jaarbasis besparen op onze energierekening, kunnen we twee extra jeugdtrainers betalen. Daarmee tillen we onze club naar een hoger niveau.”
Sinds 2014 organiseert Nuon jaarlijks de Nuon Club Competitie. Vanaf 8 september gaat de derde editie van de succesvolle wedstrijd van start. Sportclubs doen mee door hun idee voor energiebesparing in foto of video vast te leggen, met een korte motivatie erbij. Op nuon.nl/club staat alle informatie voor de deelnemers. De inzending sluit op maandag 24 oktober. Een deskundige jury onder leiding van Toine van Peperstraten beoordeelt alle ingezonden ideeën en nomineert vijftig clubs voor de publieksronde. De negen clubs met de meeste publieksstemmen winnen de Nuon Club Competitie en ontvangen elk 10.000 euro. Een energieadviseur adviseert de clubs vervolgens hoe zij dit geld zo duurzaam mogelijk kunnen investeren.