Leerlingen Wildveld winnen 1e, 2e én 3e prijs posterontwerpwedstrijd ’Smart op de fiets’.

Foto: © Drie keer prijs voor leerlingen Wildveld in Venlo.

Dinsdag 23 juni 2020 vond de finale plaats van de posterontwerpwedstrijd ‘Smart op de fiets’ voor leerlingen van het voortgezet onderwijs in Limburg. De ontwerpwedstrijd is een initiatief van VVN (Veilig Verkeer Nederland) en ROVL (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg) en heeft als doel jongeren bewust te maken van het gevaar van smartphonegebruik in het verkeer.

Maar liefst 3 van de 5 genomineerde leerlingen waren afkomstig van de school voor praktijkonderwijs het Wildveld in Venlo. Alle drie gingen ze er met de winst vandoor.

De ontwerpwedstrijd van het ROVL is een jaarlijks terugkerend event. Normaliter vond de finale plaats in Roermond waar alle genomineerde scholen samenkomen. Door de coronamaatregelen werden de genomineerde scholen dit jaar bezocht door mevrouw Nieki Kleinen van VVN en de verkeerscoördinator van de gemeente Venlo de heer Roel Beunen. Ze bezochten deze ochtend zowel het Bouwens College in Helden-Panningen als het Wildveld in Venlo waar zij ter plekke het verlossende woord spraken.

1e, 2e en 3e plaats voor Wildveld
Het ontwerp van Amira -leerling van het Wildveld- met als titel ‘Met je telefoon op de fiets, zie je niets!’, werd als beste beoordeeld waardoor zij werd uitgeroepen als winnares. Maar ook de nummers 2 (Niels) en 3 (Kim) kwamen op conto van het Wildveld. Een bijzondere en geweldige prestatie. De motivatie van de jury voor het winnende ontwerp luidde als volgt: “Een mooie mix tussen cartoonesk en realisme. Daarnaast is het goed getekend en is het gevaar van bellen tijdens het fietsen duidelijk zichtbaar in de telefoon afgebeeld”.

Prijzen
De winnende poster wordt gebruikt als scholencampagneposter in heel Limburg. Daarnaast ontvingen de nummers 1 tot en met 3 een geldbedrag van respectievelijk € 750,-, € 500,- en  € 250,-. Het geld dat Amira, Niels en Kim van het Wildveld gewonnen hebben wordt besteed aan een leuke activiteit voor alle leerlingen van de school die aan de ontwerpwedstrijd hebben meegedaan. De keuze is al gemaakt. Naast een dagje pretpark gaan alle deelnemers na afloop uiteten.

Bewustwording en overtuigen
Door alle eerste en tweedejaars middelbare scholieren zelf een campagneposter te laten maken, wordt smartphonegebruik en de gevaren daarvan, op een ludieke manier binnen school bespreekbaar gemaakt. Omdat leerlingen zelf een standpunt innemen, moeten zij ook zichzelf overtuigen. De ervaring leert dat deze overtuiging vele malen sterker is dan een overtuiging die van buiten de leerling komt. Ook de groepsdynamiek draagt hier op een positieve manier aan bij! Tijdens het maken en presenteren van de campagnes werken leerlingen ook aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm richting verkeersveilig gedrag. Er wordt dus een campagne-uiting gemaakt door en voor dezelfde doelgroep.

Reacties