Onderzoek naar het nut en noodzaak van kwaliteitsverbetering van de Maaslijn

Foto: CC0 public Domain

Venlo – 22-09-2016 – De Maaslijn verbindt Nijmegen met Venlo en Roermond. In opdracht van de Provincie Limburg heeft Ecorys in de eerste helft van 2016 een onderzoek uitgevoerd waarin nut en noodzaak van de voorgenomen kwaliteitsverbeteringen voor de Maaslijn zijn geanalyseerd.

Het onderzoek richtte zich op het maatregelenpakket dat de Provincie Limburg samen met provincies Gelderland en Noord-Brabant voor de Maaslijn heeft ontwikkeld.

Problemen voor de reiziger
Het maatregelenpakket omvat drie elementen om de spoorlijn in optima forma te brengen: versnelling van de dienstregeling; elektrificatie van de gehele Maaslijn en de ingebruikname van het station Grubbenvorst. Deze kwaliteitsimpuls is wenselijk omdat de Maaslijn de drukste en meest intensief gebruikte enkelsporige spoorlijn van Nederland is. Dit leidt regelmatig tot problemen voor de reiziger. Zo zijn de reistijden op de Maaslijn lang en is de dienstregeling onvoldoende betrouwbaar. Dit resulteert veelvuldig in gemiste overstappen. Gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn biedt hier een oplossing voor. Als gevolg van elektrificatie maken de huidige dieseltreinen plaats voor elektrisch materieel dat niet alleen goedkoper in exploitatie maar ook milieuvriendelijker is. Station Grubbenvorst maakt het tenslotte mogelijk de Greenport Venlo op hoogwaardige wijze met het openbaar vervoer te ontsluiten.

Kwaliteitsverbeteringen
In de studie heeft Ecorys de effectiviteit en de efficiëntie van de kwaliteitsverbeteringen geanalyseerd. De resultaten laten zien dat het maatregelenpakket een effectieve investering is. Het merendeel van de nagestreefde doelen en effecten wordt bereikt: de reis- en rijtijden worden korter, de punctualiteit van de dienstregeling gaat omhoog, de overstappen verbeteren, de treinen  worden duurzamer en de bereikbaarheid van Grubbenvorst en de Greenport Venlo verbeteren.

De baten
De studie laat eveneens zien dat de kwaliteitsverbetering aanzienlijke baten oplevert. Zo verbetert onder andere de kostendekkingsgraad van de Maaslijn en profiteert de treinreiziger van een beduidend beter spoorproduct. De baten/kostenverhouding voor deze investering bedraagt 0,7 en daarmee scoort het maatregelenpakket gemiddeld wanneer deze vergeleken wordt met andere openbaar vervoer-projecten.

Klik hier om het eindrapport ‘Kwaliteitsverbetering Maaslijn’ te downloaden.

Bron: http://www.ecorys.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen