De Keulse Barrière ligt er verwaarloosd bij in afwachting van wat komen gaat.

Venlo -24-01-2016 – Een chauffeursrestaurant is belangrijk voor de internationale chauffeurs als veilige stopplaats. Maar hoe lang nog?

Wekelijks bezoeken 700 chauffeurs deze horecagelegenheid om zich te douchen en een vers bereide maaltijd  te eten bij Ludo. Hij beheert al 15 jaar dit wegrestaurant   ‘de nieuwe Keulse”en hij doet dit met hart en ziel. Door de  veranderingen in de regelgeving is het voor chauffeurs steeds moeilijker om hun rijtijden aan te houden, hun rust te nemen en even sociaal contact te hebben met collega’s.

Veel parkeerplaatsen  op weg van Rotterdam naar de grens zijn gesloten en doordat er in  de weekenden niet meer mag worden gereden in Duitsland staan vele vrachtwagens stil voor de grens. Komend uit Duitsland of op weg naar Italië. Een gouden handel zou je zeggen, totdat Van Cranenbroek, tuinmaterialen besloot zich hier te vestigen. Naast dit pand.

DSC_7095

Actiedag boze Chauffeurs

De chauffeur maken zich druk om dit gebeuren en hebben zich verenigd via de Transport Belangen Vereniging Nederland,  voorzitter Henri  Gulickx  schuift bij ons aan en is zichtbaar boos. Gewapend met veel documenten staat hij ons te woord. “kijk eens hier wat er allemaal met deze ondernemer gebeurt! Hier wordt een ondernemer kapot gemaakt. Ik heb al vele instanties aangeschreven en overal loop ik tegen een muur van stilzwijgen op” De chauffeurs zijn ook boos op de gemeente Venlo. Massaal tekenen zij de petitie. Zij hebben inmiddels al 2500 handtekeningen en zullen zich  tot het einde inzetten om of op deze plaats te kunnen blijven, totdat er een nieuwe verantwoorde locatie beschikbaar is.

Kijk er is een alternatief in de maak,zo zegt Gulickx,  maar dan moet deze ondernemer mee verhuizen en daar heeft hij de middelen niet voor. Nu wordt hij aan alle kanten ingesloten! De toerit is door de gemeente al afgesloten en is duidelijk iets aan de gang om het de ondernemer hier totaal onmogelijk te maken om zijn zaak draaiende te houden.

Muur van stilzwijgen

Gulickx geeft vervolgens aan; “Ik heb de VNG aangeschreven, want dit probleem is niet alleen hier in Venlo. Overal worden onze mensen als paria’s weggestuurd. En de VNG antwoordt doodleuk dat de gemeenten best zelf dit probleem kunnen oplossen. Wat een onzin!  het wordt tijd dat men zich in Den Haag en Brussel eens met dit probleem gaat bezighouden, want in de tussentijd wordt hier wel een ondernemer de nek omgedraaid. Gevalletje wegpesten! Kijk onze jongens zijn actie bereid en u ziet het op een actiedag als deze komen ze toch ook allemaal even hun gezicht laten zien, om de hardwerkende ondernemer te laten merken dat hij er niet alleen voor staat”. Henri besluit: ‘ hier zijn wij nog lang niet klaar mee, dit laten wij hier niet gebeuren. Ik snap niet dat een gemeenteraad in Venlo dit tolereert, alleen de SP maakt zich er druk om en daar zijn wij blij mee! Er zijn hier vandaag een 2e Kamerlid en een lid van de Europese gemeenschap van de SP om poolshoogte te nemen. De rest laat zich niet zien, wat daar de treden van is? Dat gaan wij haarfijn uitzoeken.Net zoals het bestemmingsplan, de rol van de provincie, Rijkswaterstaat en de AIVD”.

Het probleem stapelt het  zich op en automobilisten ervaren dat ze de opritten van de tankstations en parkeerplaatsen tussen Eindhoven en Venlo niet op kunnen rijden omdat de opritten vol staan met  vrachtauto’s. Vooral als er Duitse feestdagen voor de deur staan is de situatie op zijn zachts gezegd levensgevaarlijk.

DSC_7086

Ludo is er ziek van

Eigenaar Ludo Stroink liet het niet over zijn kant gaan, want zijn zaak is hem alles. Natuurlijk zijn er al in een vroeg stadium gesprekken met de gemeente en de eigenaar geweest. Uiteindelijk besloot de gemeente het contact verder over te laten aan de toekomstige  tuinondernemer en de horecaman. Die kwamen er samen niet uit. En vanaf dat moment heeft  Ludo officieel niets vernomen van de betrokken partijen.

Het bestemmingsplan werd in 2015 aangepast, zodat er toestemming was om de oude  bestaande gebouwen  te slopen. Voor de  Nieuwe Keulse betekent dit dat als de bouwplannen gerealiseerd worden er moeilijk tot geen toegang meer is voor de vrachtwagens om het parkeerterrein op te rijden.

DSC_7108

Verwaarloosd

Dit terrein ziet er overigens zeer verwaarloosd uit. Waar het vroeger nog wekelijks door Venlo werd onderhouden, vuilnis weggehaald en  groenvoorziening werd bijgehouden door de gemeente Venlo, is het nu een gebied dat meer en meer verloedert. het biedt plaats aan drugscriminaliteit en is een gebied geworden waar ratten en vossen ’s avonds hun leefgebied hebben. Ludo voelt zich door de gemeente Venlo in de steek gelaten; ” het is net of men het bewust wil laten verpauperen, ik doe mijn stinkende best om het allemaal bij te houden, maar ik heb ook maar twee handen en ben niet zo gezond meer. Ik heb al veel personeel de laan uit moeten sturen, anders konden die het parkeerterrein schoonhouden, maar ik kan mij hier nauwelijks staande houden, dit hou ik niet lang meer vol, ik slaap er gewoon niet meer van. Heb ik daar al die jaren hard voor gewerkt?”Zo lucht hij zijn hart.

Ludo maait af en toe zelf het gemeentelijk gras, knipt de hagen en heeft ervoor gezorgd dat er kleine vuilcontainers komen. De grote containers zijn weggehaald en half Venlo kwam hier zijn rotzooi dumpen. Nu kan de buurt het grof vuil hier niet meer lozen. Inbraken van alles heb ik al meegemaakt, ik voel mij verlaten door de overheid.

Wat ik nog het allerergste vind is dat ik taal nog teken hoor van de gemeente, en bovendien een burgemeester die geen afspraak met mij wil maken! Ik ben toch ook een inwoner en ondernemer van Venlo?

Ludo is er doodziek van geworden  en houdt zich na een lange ziekenhuisopname  met moeite  staande. Hij voelt zich gemangeld tussen de gemeente en Van Cranenbroek en aan de ene kant en de roep van de chauffeurs om erkend te worden in hun vraag om een goede parkeerplek aan andere kant

Oplossing:

Over drie jaar zal er aan de andere kant van de grens een  nieuwe parkeerplaats voor langparkeerders zijn ingericht, maar tot die tijd blijft deze parkeerplaats van groot belang. Zou Van Cranenbroek zo lang wachten met bouwen? Dat valt te betwijfelen.

De SP in Venlo heeft nu opgeroepen tot actie en probeert landelijk  politiek en in het Europarlement  gehoor te krijgen voor deze noodkreet. Gezien het feit dat de gemeente in het weekend niet bereikbaar is zullen Rijkswaterstaat en de gemeente Venlo  maandag om een reactie worden gevraagd.

Chauffeursnieuws heeft nu een handtekeningenactie gestart. Via deze link kunt u deze petitie ondertekenen.

Wij als redactie van Venlo nieuws hebben inmiddels wel vastgesteld dat je hier bijzonder lekker kunt eten en dat er een sfeer heerst die je van oudsher in een chauffeurscafé aantreft. En bovendien dat voor een betaalbare prijs. Wij snappen heel goed dat chauffeurs dit niet snel willen opgeven.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen